Foto: Fredrik Weibull

Plogbilen som överlevt på sjöbotten

Publicerad

– Bilen har nio liv verkar det som, säger Anders Andersson projektledare för veteranlastbilsutställningen på mässan Elmia lastbil.

Lastbilen gick igenom isen 1936 när den höll på med att ploga upp en travbana på värmländska sjön Fryken. Den sjönk till botten på 67 meters djup och blev liggande i 49 år. Det gjordes draggningsförsök i en vecka efter olyckan, men sedan såg man sig tvungen att ge upp.

Först 1979 bestämde sig Nordvärmlands veterantekniker att försöka hitta den vilket lyckades efter några år. Och 1985 bärgades lastbilen som visade sig vara i förvånansvärt gott skick.

– Det är första året lastbilen är med på mässan här i Jönköping, men den har en så intressant historia att det är skäl nog att ställa ut den här, säger Anders Andersson.

Mycket var funktionsdugligt

Lastbilen är en 1928 års Scania-Vabis som användes av Övre Fryksdals vägdistrikt i Värmland. I nuvarande skick är 80 procent av delarna helt i original. Anders Andersson har arbetat frivilligt med veteranlastbilar på fyra Elmiamässor.

– Att plogbilen står här mitt i foajén gör den till en fokuspunkt. Många fotograferar den och utställningens veteranlastbilar uppmärksammas mer, menar Anders Andersson.

– Det är också en oas mitt bland det kommersiella i resten av lastbilsmässan, tänker han.

Plogbilen är utlånad från Torsby fordonsmuseum där den står i vanliga fall.

Hur gick det då med de två förarna som körde bilen på Frykens is? Jo, de hann ta sig ur lastbilen och upp på isen innan den sjönk.

Frykenbilens data

Motortyp: 1544, 4 cylinders bensinmotor med toppventiler.

Effekt: 50 hk.

Cylindervolym 4,27 liter.

Totalvikt: 4500 kg.

Max last: 1400 kg.

Chassityp: 3256.

Axelavstånd: 3,8 m.

Leveranspris: 18500 Skr.

källa: Torsby fordonsmuseum, Björn Bellander

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.