Åsa Nyberg, specialpedagogisk utvecklingsstrateg Jönköpings kommun. Foto: Fredrik Weibull

”Skolan blir inte lätt och bra för alla”

Uppdaterad
Publicerad

Åsa Nyberg jobbar med att strategiskt utveckla det specialpedagogiska arbetet i Jönköpings kommun.  Enligt henne är det viktigt att försöka förstå varje elevs behov för att rätt stödinsatser ska kunna sättas in.

När hon ser reportaget om Pauline Wågström berättar hon att det är vanligt att elever med Asperger och andra typer av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan klara låg- och mellanstadiet på ett bra sätt, för att sedan bli mer isolerade i högstadiet.

– Man glömmer ofta bort att fundera över vad vill den här eleven och vad behöver det här barnet för att må bra i skolan.

När skolan inte fungerar

Ökad kunskap

Och just att individuellt försöka hitta en bra väg är viktigt. Pauline Wågström säger att hon önskade att klasskamraterna skulle ha fått lära sig om hennes funktionsnedsättning för att det skulle ha ökat förståelsen bland dem. Men enligt Åsa Nyberg funkar kanske inte det för alla.

– Det finns ju elever som aldrig skulle vilja att deras diagnos blev offentlig i klassen, men för henne hade det kanske hjälpt.

Hon tror också att det är viktigt att lärare får förståelse och kunskap och jobbar aktivt för att elever med denna typ av funktionsnedsättningar blir en del av klassgemenskapen.

Grundlig analys

Men enligt henne är det ett komplext arbete eftersom ingen individs svårigheter är exakt som någon annans. Därför är det viktigt att göra en grundlig analys när man i skolan upptäcker att en elev är i behov av särskilt stöd.

– Det viktiga är att förstå vad eleven behöver och att analysera vad som är svårigheten och vad som kan fungera för eleven. Sedan är det viktigt att få med sig eleven och vårdnadshavarna i det arbetet, säger Åsa Nyberg.

Brist på specialpedagoger

Ett problem när det gäller att ge elever med särskilda behov stöd är att det i dag råder brist på speciallärare- och specialpedagoger.

– Rektorer i Jönköpings kommun har jobbat intensivt för att rekrytera specialpedagoger och speciallärare inför kommande läsår och just nu ser det ganska bra ut, men visst finns det en brist, säger Åsa Nyberg.

Vad får den här bristen för konsekvenser?

– Det som lätt händer när funktionen speciallärare- och specialpedagog försvinner är att ingen tar deras plats. Och det är ofta då som skolorna misslyckas i det här arbetet eftersom den kompetensen saknas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet