Foto: Arkivbild

Vill att cykeln ska få ta mer plats

Publicerad

Organisationen Svensk cykling vill göra det enklare att stänga av bilvägar för cykeltävlingar. Samtidigt vill de tillåta cykling på bilvägar även om det finns en cykelbana vid sidan av.

– Ska cykelsporten och motionsloppen kunna utvecklas måste en förändring ske, säger Gunilla Brynell, vd för Vätternrundan, som också är med i Svensk Cykling.

Cykelsporten växer, inte minst i Jönköpings län som under året stått som värd för såväl EM som SM i mountainbike. Både terräng- och landsvägscykling har blivit populärt. Men företrädare för Svensk cykling anser att cyklisterna är åsidosatta.

– Den styvmoderliga behandlingen av cykelsporten, såväl på motions- som tävlingsnivå, måste upphöra. En bra början vore att tillåta cykling i vägbanan även när det finns en cykelbana, säger Lars Strömgren, ordförande i Svensk cykling.

Regelförenkling

Svensk Cykling driver sedan tidigare kravet på en sådan regelförenkling, inte minst för vanlig cykeltrafik i stadsmiljö, för att hantera den trängsel som råder på cykelbanor i de större städerna. Men Gunilla Brynell anser att det är minst lika motiverat i samband med cykelsport.

– Ja, våra cyklister måste kunna träna under bra förhållanden på vägarna även om det finns cykelbanor. Det är fundamentalt, helt avgörande för att det ska fungera i framtiden, säger Gunilla Brynell, vd för Vätternrundan.

Omtvistad fråga

Samtidigt är frågan kontroversiell. Inte sällan har liknande utspel som det som Svensk cykling nu gör delat upp opinionen i två tydliga läger. Många bilister irriteras av cyklister som åker på vägen när det finns en cykelbana vid sidan av.

– Cykelbana är inget alternativ för de som cyklar i grupp, en cykelklunga. Det handlar om ett synsätt som behöver uppdateras, säger Gunilla Brynell.

Trafiksäkerheten

Men vad som är bäst trafiksäkerhetsmässigt är inte en enkel fråga, får SVT Nyheter Jönköping som svar när vi ringer till trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

– Har man motionscyklister som håller en hög hastighet på cykelbanorna är det en risk för gående och långsammare cyklister. Samtidigt skapar det irritation bland bilister om cyklisterna är på vägbanan, säger Daniel Qvarnström som är chef på NTF i Jönköping.

– Rent spontant kan det vara bättre att ha motionscyklisterna på vägen. Men då måste bilisterna och cyklisterna visa hänsyn till varandra. Det är ingen enkel fråga att svara på vad som är bäst.

Lättare att stänga av vägar

Organiserade cykellopp är populärt. När anmälan till nästa års Vätternrunda öppnade tog 95 procent av platserna slut på två minuter. Svensk cykling vill göra det enklare att stänga av bilvägar för att arrangera cykellopp.

– Det behövs en större samsyn i landet på hur man ska hantera tillstånd, i dag har till exempel olika länsstyrelser en väldigt varierad syn på saken, säger Lena Alfvén, generalsekreterare, Svenska cykelförbundet.

Förslaget på 30 bilfria mil för Vätterrundan, som diskuterats i många år, anser Cykling Sverige är viktigt både symboliskt och rent praktiskt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.