”Alla kommuner har ett ansvar”

Publicerad

Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att människor oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning.

Åsa Vikström är chef för norra regionen och tycker det är viktigt att skolorna söker stöd och hjälp hos myndigheten.

– Behoven hos de här eleverna ser så otroligt olika ut.  I grund och botten så handlar det om hur man använder sina resurser. Både hur mycket resurser man får, i form av pengar och personal,  men också resurser i form av kompetens.  Och det viktiga är att komma ihåg att skollagen är det som gäller. Att alla kommuner och skolhuvudmän har ett ansvar att se till så att alla de här barnen och ungdomarna får precis det de behöver. Så att det kan utvecklas så optimalt som möjligt, säger Åsa Vikström.

Mia Hedenström på Borgmästarskolan i Luleå säger att hon får inte det stöd hon skulle vilja ha. När de söker vikarier så får de avslag i 70% av fallen.

– Och det där är en större fråga än resurser, för då handlar det helt plötsligt om att vi står i ett läge där vi har för få utbildade lärare och det finns tomma platser. Vi kan ju ta Jokkmokk som ett exempel: där går man ut och söker lärare men får inte lärare. Och så ser det ut i hela landet och det är en fråga som är på politiskt hög nivå.

Hur är det med allas rätt till undervisning?

– Den är tydlig den lagen. Att alla barn oavsett funktionsförmåga ska utvecklas så långt som möjligt i skolan. Så den är rätt glasklar. Men sen är det också viktigt tänker jag, att skolor söker stöd till exempel på Specialpedagogiska skolmyndigheten.  För ibland har man inte gjort en tydlig kartläggning av vart behoven egentligen finns så behöver man ta hjälp och det ska man göra, säger Åsa Vikström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.