Olyckan inträffade i augusti förra året då en helikopter på väg från Alta i Norge till Kiruna plötsligt tappade höjd och landade illa. Piloten fick uppsöka sjukhus och helikoptern fick omfattande skador. Men när blodprov togs på piloten fyra timmar efter olyckan visade dessa att han hade 2,29 promille alkohol i blodet.
Piloten själv hävdar att han efter olyckan och på grund av smärtor i ryggen efter den hårda landningen drack stora mängder sprit. En kursändring och höjdreducering precis innan olyckan förklarar han med att han ville titta närmare på ett par rävar på backen.
Känt alkoholmissbruk
Piloten hade eget företag och var inhyrd av Kallaxflyg som också ägde helikoptern. 2011 fick han sparken från ett annat helikopterföretag i Sverige på grund av alkoholmissbruk, något som Kallaxflyg kände till när de anlitade pilotens företag.
– Vi fick uppgifter om att det varit oegentligheter gällande alkohol på en tidigare arbetsplats och då hade jag ett samtal med honom där jag frågade om detta. Han sa att han haft alkoholproblem men inte längre, säger Ingemar Holmström, flygchef på Kallaxflyg.
Kontrollerar ni era förare på något sätt, typ alkolås eller liknande?
– Nej, jag har aldrig hört talas om alkolås inom vår verksamhet. Det finns regelverk att följa och jag förutsätter att de följs. Sedan har jag som flygchef daglig kontakt med piloterna som är ute och jobbar, säger Ingemar Holmström.
Norska haverikommissionen har granskat händelsen och i sin rapport slår de fast att pilotens flygning var ”speciell med stora höjd- och fartvariationer” jämfört med tidigare flygningar på samma sträcka.
Dessutom skriver kommissionen att det är ”betänkligt att arbetsgivaren inte tagit initiativ till att få ett eventuellt alkoholproblem belyst”.
Rattfylla föll mellan stolarna
Norska haverikommissionen slår också fast att mannen åkt fast för rattfylla, något som svenska Transportstyrelsen rapporterade till norska myndigheter eftersom han hade ett norskt flygcertifikat. Den informationen föll dock mellan stolarna och piloten fick behålla sitt flygcertifikat.
Efter olyckan togs piloten ur flygtjänst.