Största delen av Sveriges vägnät är enskilda vägar. Foto: Arkiv.

Flest enskilda vägar i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Den största delen av Sveriges vägnät är enskilda vägar. Av landets vägnät är cirka 9 850 mil statliga allmänna vägar och cirka 43 000 mil är enskilda vägar, enligt Trafikverket.

Av de enskilda vägarna är många skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik. Cirka 7 700 mil av de enskilda vägarna får statsbidrag för underhåll och plogning.

Ansvarig för enskilda vägarna kan vara enskilda markägare eller organisationer och idag finns det cirka 23 000 väghållare som ansvarar för enskilda vägar. Det är också väghållaren som har det juridiska ansvaret för enskilda vägar.

Regler plogning av enskilda vägar

Det handlar om att först ploga en vägbana för att trafiken ska kunna komma fram. Att ploga ut snö på allmän statlig väg är inte tillåtet – det är dock det omvända – vilket innebär att den som ansvara för enskilda vägar får ploga bort eventuella vallar som plogningen av allmänna vägar kan ha åstadkommit.

Snövallar som uppstår vid plogning måste läggas utanför vägbanan eller forslas bort om det inte går. Om en bro ingår i den enskilda vägen ska snövallarna forslas bort så fort som möjligt då de kan minska utrymmet för trafiken. Det handlar också om att minska risken för att smältvatten fryser på bron så att den blir halkig och trafikfarlig.

Viktigt att röja vid plankorsning

Snövallar får inte lämnas så att det påverkar sikten. Plogas de enskilda vägarna över en plankorsning med järnväg måste spårområdet och dess närhet rensas från all is och snö. Lös snö är inget problem men eventuella stenar eller isklumpar kan medföra risk för urspårning. Efter plogningen måste väghållaren besiktiga hela spårlängden inom det plogade området. Om det inte är möjligt ska en omedelbar kontakt tas med banpersonal eller järnvägsstation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.