EU har nu fattat det slutgiltiga beslutet om att prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät. I detta nät, som ska vara klart 2030, ingår Norrbotniabanan som en viktig delsträcka.
Det är alltså ytterligare ett steg som tagits när det gäller finansieringen av Norrbotniabanan. Beslutet togs idag vid Europaparlamentets plenarsammanträde. Det handlar om ett omarbetat förslag till det Europeiska transportnätet TEN-T och till Fon-den för ett sammanlänkat Europa.
I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs både den svenska och finska sidan av Bottniska viken. I den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå en delsträcka.
– EU-s beslut innebär rent konkret att de är beredda att stå för upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan, vilket i praktiken innebär drygt sju miljarder kronor, säger Gusten Granström, VD för Norrbotniabanan AB. Det fattade beslutet innebär också att NBBAB på nytt kommer att gå in med en ansökan om EU-finansiering och för regeringen blir det ännu viktigare att tillsätta en förhandlingsperson för projektet.
– Tillsammans med regionens erbjudande till finansiering är detta ett gyllene tillfälle att sätta spaden i jorden för det efterlängtade projektet, forts-ätter han.