Extremväder att vänta

Publicerad

Skyfall, snökaos, halka och varm höst... Det pratas mycket om extremväder. Och om man får tro forskningsrapporter är det bara början.

Lena Bengtén är samhällsstrateg på Luleå kommun och jobbar med klimatarbetet i kommunen och norra Norrlands kustland.

– Fram till 2100 är det flera saker som händer, och här uppe i norr betyder det främst att vintrarna kommer att bli mycket kortare och mildare. Det är mycket tydligt att vi får en ökad årsmedeltemperatur, säger Lena Bengtén.

Det hon och forskare jobbar med är Representative Concentration Pathways eller RCP, som är en modell man använder för att mäta och forska kring klimatförändringar på grund av växthusgaser orsakade av människan.

Värsta scenariot 

I Luleå kommun räknar man med RCP 8,5 vilket är det värsta scenariot. Det betyder inte bara en ökad årsmedeltemperatur utan också en kraftigt ökad nederbördsmängd. Man räknar med en ökning på nederbörden med upp emot 30 procent. Och enligt henne är det viktigt att ta de här frågorna på allvar nu:

– Det scenario som finns för 2050 bygger på dagens utsläpp för att systemet med klimatförändringar och utsläpp av koldioxid är så trögt så att det utsläpp vi har idag kommer att vara kvar och påverka i 2050, så de förbättringar vi gör i dag kommer vi inte att kunna se förrän efter 2050, berättar Lena Bengtén.

Brist på utveckling

Vad kan vi göra?

– Om man tittar på Luleå så kommer det att handla väldigt mycket om hur vi reser och transporter. Vi är ju fortfarande väldigt beroende av fossila bränslen och det måste vi förändra. Och redan nu så har det ju kommit alternativ, vi har biogas, etanol och el och det gäller att de nya bränslena är förnyelsebara, säger Lena Bengtén.

Flygtrafiken ökar ständigt medan tågtrafiken minskar och det är något som Lena tycker är av yttersta vikt att förändra.

– Tågtrafiken är en del av lösningen, helt klart. Det är ju väldigt mycket mer energieffektivt att rulla något på räls än att trycka upp flera ton i luften, säger Lena Bengtén.

Hon uttrycker en stor besvikelse över utvecklingen, eller kanske snarare bristen på utvecklingen inom tågtrafiken:

– Det känns jättetråkigt att vi inte har fått ordning på tågtrafiken. Det allra viktigaste för oss kommer ju vara att försöka få hit Norrbotniabanan, säger Lena Bengtén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.