Fem miljarder för tåg som dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Fel och störningar i tågtrafiken orsakar varje år merkostnader för cirka fem miljarder kronor för Banverket, SJ, de andra tågbolagen och deras kunder. Två tredjedelar av dessa kostnader faller på persontrafiken och närmare en tredjedel på godstrafiken.

Banverket har under ett år tillsammans med andra aktörer i järnvägsbranschen kartlagt de vanligaste orsakerna till tågstopp och störningar i tågtrafiken. I en färsk rapport identifieras sex huvudområden som orsakar två tredjedelar av alla trafikförseningar. De största kategorierna är infrastrukturfel, försenade avgångar och fel på fordon och vagnar.

Nedrivna kontaktledningar är det enskilda fel som ställer till med de allra största problemen. Förra året orsakade bortemot 400 trafikstörande kontaktledningsfel nästan 5 700 timmar tågförseningar.

Flera kilometer

-Snurrar en brusten ledning in i lokets strömavtagare kan flera kilometer dras med. Det tar lång tid, i regel minst fyra-sex timmar, att laga, säger Tommy Jonsson, biträdande chef för Banverkets åtgärds- och trafikplanering.

Att kontaktledningar rivs ned beror i regel på materialfel i ledningen eller på att strömavtagarens kolslitskena har blivit sårig. I båda fallen handlar det om bristande underhåll.

Millimeterprecision

Ännu oftare skylls dock tågförseningar på ”signalfel”. Men själva signalen är det sällan fel på. Den indikerar bara att något annat strular, för det mesta en växel.

-Varje spårväxel har tre elektriska kontakter som alla måste slå till för att signalerna ska ge klartecken för trafik. Och här handlar det om millimeterprecision, säger Tommy Jonsson.

Signal- och växelfelen orsakar dock sällan totalstopp i trafiken. Trafikledningen låter oftast lokförarna köra ”på sikt”, det vill säga högst 40 kilometer i timmen och med kravet att kunna stanna på halva siktsträckan.

Vintern är givetvis växelfelens tid, trots att de flesta av Banverkets cirka 12 000 spårväxlar är elektriskt uppvärmda.

-Uppvärmningen klarar snöfall och lokal isbildning. Men den rår inte på stora isklumpar som ibland rasar från lok och vagnar rakt ned i växeln.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.