Foto: SVT

Rustade upp flygplan i nio år

Uppdaterad
Publicerad

Paret Lundberg fick en ny hangarhall uppkallad efter sig. I dag invigdes hallen på F21 i Luleå.

Det är den ideella föreningen Flygmuseet på F21 i Luleå som nu har möjlighet att visa upp flera gamla unika flygplan i den nya hangarhallen. På plats i hallen idag fanns förutom SK 60, en Vampire, en Tunnan och inte minst en Mustang.

Mustangen har en alldeles egen historia kopplad till Norrbotten. Planet fick motorhaveri och kraschade i en myr utanför Jokkmokk 1952. Planets delar bärgades 1999 och togs till ett förråd på F21. Där stod det fram till 2005 då paret Lundberg från Vännäs tog på sig att återskapa det.

– När jag såg det tänkte jag, vad mycket jobb, men det var just det att det var en S26 som gjorde att jag tog på mig det. För det är det enda exemplaret som finns i hela världen, säger Pelle Lundberg.

La ner 18 000 timmar

Han och hans fru har jobbat med planet i nio års tid och hela tiden utomhus och under vintern. Paret lagt ner 18 400 timmar på jobbet. Planet är hopfogat med 25 000 nitar och det är frun i huset som stått som mothåll när jobbet gjorts.

– Jag har legat inne i planet där Pelle inte kunde komma åt och hållit emot när han nitat.

Nu är planet på plats i den nya hangarhallen och idag fick hallen också sitt namn, Lundbergshallen.

– Att få en hall uppkallad efter sig är rätt häftigt, säger Pelle Lundberg.

Från USA

Det finns i dag två exemplar av Mustang i Sverige men den i Luleå är den enda i hela världen. Den var unik redan på sin eftersom den hade vapenutrustning och kunde göra både jakt- och spaningsinsatser, det vill säga dåtidens JAS. Det plan som finns i Linköping är en ren jaktversion.

Mustangen kommer ursprungligen från USA, därefter flög den för Frankrike innan den slutligen stationerades i Luleå på F21.

Pelle Lundberg är också den som står bakom återskapandet av Vampire som nu finns i den nya hallen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.