-Haveriet skedde i samband med en rutinmässig provkörning av motorn på en uppställningsplats vid sidan av bansystemet. Av okänd anledning kom flygplanet i rörelse och åkte med hög hastighet över bansystemet där det slog runt och landade upp och ner, säger Fredrik Holmbom, teknisk chef på F 21, vid en presskonferens.
Det finns uppgifter om att det tvåsitsiga Jas-planet gav sig iväg med fullt pådrag.
-Vi vet inte om planet gav sig iväg med maximalt pådrag, men helt klart är att planet rörde sig med hög hastighet innan det slog runt. Lyckligtvis slutade kraschen förhållandevis bra med tanke på vilka krafter det handlar om. Mekanikern har fått lindrigare skador och han har själv kunnat underrätta sina anhöriga om olyckan, säger Fredrik Holmbom.
En tekniker befann sig inne i planet och två befann sig utanför vid motortestet.
Olyckan hade kunnat sluta riktigt illa eftersom det herrelösa planet skenade över bansystemet på Kallax flygplats som trafikeras av såväl militärt som civilt flyg.
F 21 har anmält olyckan till Statens haverikommission.
-Haverikommissionen kommer att ställning till om de ska utreda olyckan eller om det blir Försvarsmakten som får det ansvaret, säger Fredrik Holmbom.