Genom Projekt Malmporten vill Luleå Hamn tillsammans med Sjöfartsverket och Trafikverket bredda och fördjupa farlederna till Luleå så att man under den isfria perioden ska kunna ta emot de största fartygen som kan trafikera Östersjön och vintertid kunna ta emot betydligt större fartyg än idag.
Det innebär bland annat att omkring 20 miljoner kubikmeter material ska muddras bort.
Luleå hamn är en så kallat strategiskt prioriterad hamn av EU då omkring 90 procent av EU:s järnmalm kommer från just Malmfälten. Projektet syftar till stor del om att tillgodose industrins och inte minst gruvindustrins krav på ökade transportmöjligheter från norra Sverige och vidare ut till kunder runt om i världen.
Dagens dom från Mark- och miljödomstolen ger Luleå hamn tillstånd till anläggande och drift av en ny djuphamnsdel inom Luleå hamn och farlederna in till hamnen; Sandöleden och Sandgrönnleden.
Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn har inte gått att nå under dagen men hänvisar till en pressträff som bolaget kommer att hålla klockan 14:30.