Grönt ljus för miljardprojektet Malmporten

Uppdaterad
Publicerad

Ett av de största svenska infrastrukturprojekten i modern tid fick idag klartecken av Mark- och miljödomstolen.  

Genom Projekt Malmporten vill Luleå Hamn tillsammans med Sjöfartsverket och Trafikverket bredda och fördjupa farlederna till Luleå så att man under den isfria perioden ska kunna ta emot de största fartygen som kan trafikera Östersjön och vintertid kunna ta emot betydligt större fartyg än idag. 

Det innebär bland annat att omkring 20 miljoner kubikmeter material ska muddras bort.

Luleå hamn är en så kallat strategiskt prioriterad hamn av EU då omkring 90 procent av EU:s järnmalm kommer från just Malmfälten. Projektet syftar till stor del om att tillgodose industrins och inte minst gruvindustrins krav på ökade transportmöjligheter från norra Sverige och vidare ut till kunder runt om i världen.

Dagens dom från Mark- och miljödomstolen ger Luleå hamn tillstånd till anläggande och drift av en ny djuphamnsdel inom Luleå hamn och farlederna in till hamnen; Sandöleden och Sandgrönnleden.

Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn har inte gått att nå under dagen men hänvisar till en pressträff som bolaget kommer att hålla klockan 14:30.

Mark- och miljödomstolen ger Luleå hamn tillstånd att:

  • anlägga och riva ut tillfälliga kajer
  • riva ut den så kallade kolpiren
  • avlägsna högst 1 000 000 kubikmeter sediment, morän och bergmassor
  • utföra invallning av Skvampen och vattenområdet innanför kolpiren
  • fylla ut vattenområdet innanför invallningen
  • anlägga högst tre permanenta kajer, var och en dimensionerad för fartyg av Östersjö-max, det vill säga 15 meters djup

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.