Kritiserad marknadsföring står fast

Publicerad

Luleå kommuns marknadsföringssatsning har skapat ett politiskt bråk mellan Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Och idag – efter kommunstyrelsens arbetsutskott – berättade kommunalråden att satsningen står fast.

– Vi är kritiska för att vi inte har fått någon riktig redovisning på vad satsningarna ger, säger Nina Berggård, Vänsterpartiets gruppledare.

Vänsterpartiet vänder sig mot att Luleå kommun i år satsar 2,5 miljoner kronor på att marknadsföra kommunen på olika evenemang. Det blir bland annat aktiviteter på politikerveckan i Almedalen, hemvändardagar i Stockholm och fastighetsmässan i Cannes på Franska Rivieran. Syftet är att kommunen ska växa med 10 000 invånare, att fler bostäder ska byggas och fler företag ska vilja komma till just Luleå.

– Kommunalråden tycker att det är jättebra, men det byggs i hela Sverige. Luleå är inte utstickande på något sätt och det som byggs i Luleå beror inte på att man åker på Franska bostadsmässor, säger Nina Berggård.

– Vi har idag flera aktörer som bygger i Luleå och det är helt och hållet kopplat till de insatser vi gjort utanför Luleå. Hade vi bara suttit inne i stadshuset hade ingenting hänt, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S).

(V)ill satsa på flyktingar

Vänsterpartiet har andra ambitioner med pengarna. Partiet vill att en halv miljon ska gå till marknadsföring och resten till flyktingarna som har kommit till Luleå.

– Vi har föreslagit att de resterande två miljoner som finns i just den här potten ska användas till att skapa förutsättningar att underlätta för de människor som kommer hit att kunna etablera sig och stanna kvar, säger Nina Berggård.

– Dom som kommer hit har samma  behov som oss andra – att få en bostad och ett arbete – och det är det vi jobbar med att skapa, säger Yvonne Stålnacke.

Kan du i siffror säga hur mycket marknadsföringsinsatserna hittills har gett Luleå kommun?

– Nej, idag kan jag inte säga det. Vad jag kan säga är att vi har fördubblat byggandet av antalet bostäder de senaste två åren och mycket av byggandet kommer att märkas längre fram i tiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.