Svarta lådan: ”Piloterna kan ha fått fel information”

Uppdaterad
Publicerad

Inspelningarna i de svarta lådorna tyder på att besättningen in i det sista försökte rädda upp situationen. Sannolikt förstod de inte att de, med våldsam fart, störtade mot marken. Instrumenten kan ha visat felaktiga värden.

Bara 20 sekunder innan den våldsamma kraschen kommunicerar de båda piloterna om vad de behöver göra (översatt från engelska):

Befälhavare: Vi behöver stiga, vi behöver stiga.

Flygkraschen i Jokkmokksfjällen

Styrman: Ja, vi behöver stiga. Sväng vänster, sväng vänster.

Befälhavare: Nej, fortsätt höger. Fortsätt. Fortsätt höger.

Styrman: Ok.

Befälhavare: Nej, hjälp mig, hjälp mig är du snäll.

Styrman: Jag vet inte. Jag ser ingenting. Jag tror att du är rätt person för att korrigera.

Befälhavare: Ok, ok.

Styrman: Va?

Sex sekunder senare avslutas inspelningen.

Idag presenterade Statens haverikommission en delrapport om postflygolyckan i Jokkmokksfjällen där fakta som hittills framkommit i utredningen lades fram.

Vid presskonferensen medverkade Jonas Bäckstrand och utredningsledaren Nicolas Seger.

Kraftutrop från besättningen

– Under briefing för inflygning mellan piloterna så utropar befälhavaren plötsligt ett kraftuttryck. Efter någon sekund aktiveras ljudvarningen för autopilotens urkoppling. Den hörs under påföljande 18 sekunder, säger Nicolas Seger.

– Båda höjdroder rör sig mot ett läge som sänker nosen på flygplanet. Samtidigt märks ett lågt oljetryck i båda motorerna berättar Nicolas Seger.

17 sekunder efter det första kraftutropet från befälhavaren så överskrids den högsta tillåtna farten, 315 knop. Ytterligare 16 sekunder senare utropas ett nödanrop. Därefter ska farten ha ökat ytterligare. Besättningen är aktiv under hela förloppet. Flygplanet störtar 9500 meter på en minut och 20 sekunder och kolliderar med marken.

Parametrar inte kompatibla

Utredarna bekräftar att det kan ha varit ett tekniskt fel som orsakat kraschen, även om de inte vill dra några för tidiga slutsatser:

– Man har lyckats ladda ner viss information. Det har visat sig att fyra av dessa parametrar; tippvinkeln, rollvinkeln, den magnetiska kursen och färdhastigheten var inte kompatibla med planets verkliga rörelser.

– Vi har inga färdiga svar på varför planet störtade men vi vet att strax efter att svarta lådan började registrera värden beträffande dessa fyra parametrar som inte var kompatibla med flygplanets verkliga läge så reagerade besättningen på något. Kort därefter kopplades autopiloten ur. Det är möjligt att autopilotens urkoppling skedde automatiskt och därefter började flygplanet att sjunka, säger Jonas Bäckstrand.

Detta har hänt

Den 8 januari i år kraschade ett norskt postflyg på väg från Oslo till Tromsø i Nordnorge i Oajevágge i Jokkmokksfjällen. Två piloter omkom i olyckan.

Den 10 januari meddelade haverikommissionen att de återfunnit alla nödvändiga delar av de två svarta lådor som fanns på flygplanet. Eftersom flygplanets båda svarta lådor har hittats har haverikommissionen gott hopp om att kunna utröna varför flygplanet störtade. En slutgiltig rapport kommer att presenteras i december 2016.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Jokkmokksfjällen

Mer i ämnet