Foto: TT

Ny varning för luriga försäljare

Uppdaterad
Publicerad

Problemet med oseriösa försäljare som lurar på folk dåliga telefonabonnemang verkar inte försvinna.

Enligt Post- och telestyrelsen (PTS) är det främst äldre som drabbas och myndighetens råd är glasklart: Säg nej!

Telefonen ringer. Det är en försäljare som lovar att sänka dina telefonkostnader om du väljer det fasta abonnemanget han eller hon rekommenderar. Den som känner till riskerna märker snart att det är något lurt: försäljaren är luddig när man frågar vilket bolag det handlar om och dessutom väldigt påstridig. Innan kunden vet ordet av är telefonabonnemanget bytt med en bindningstid på två år och med en så dålig teknik att trygghetslarmet ofta inte längre fungerar.

– I Sverige minskar antalet fasta telefonabonnemang. Många äldre har dock kvar sina abonnemang och blir därmed en målgrupp för de här oseriösa bolagen, säger Catharina Jonson på PTS konsumentmarknadsavdelning.

Bolaget PTS främst varnar för är som vanligt är Gothia Telecom, tidigare Svea Telecom. För att få stopp på deras verksamhet har PTS vänt sig till de stora operatörerna som hyr ut nätkapacitet till Gothia Telecom och bett dem inför etiska regler. Bolagen har varit mycket tillmötesgående, enligt PTS, och sagt sig vilja lösa problemet själva.

Så lurar du luriga försäljaren

 * Telefonförsäljare från Gothia Telecom och liknande bolag är det som konsumenterna klagar mest på hos PTS och så har det varit i snart två år.

 * Det första rådet är att fråga noga vilken operatör säljaren ringer från.

 * Tänk på att avtal som sluts per telefon är bindande. Ofta spelar säljaren in den del av samtalet där du tackar ja. Vill du först läsa avtalsvillkoren, var tydlig med att du inte tackar ja per telefon.

 * Kontrollera hur lång bindningstiden är. För konsumenter får bindningstiden inte vara längre än 24 månader.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.