Det var påsken 2015 som olyckan inträffade i samband med det årliga segelflyglägret i Pirttivuopio nära Kebnekaise. Einar Holme var medföljande under en flygning när segelflygplanet hamnade i moln, piloten tappade orienteringen och planet havererade.
”Piloten gav sig på en för svår flygning”
Piloten hann rädda sig med fallskärm medan Einar Holme blev kvar i planet i kraschen.
Åklagaren har hävdat att piloten gav sig på en för svår flygning, att han flög för nära molnen samt att han väntade för länge med att ta beslut om att evakuera när han fick problem under flygningen.
I hovrätten stöddes de påståendena av förre stridsflygare och flygpsykologen Alf Ingesson Thoor. Han ansåg att den vågflygning som genomfördes var för avancerad för en första provflygning och att segelflygplanet i stället skulle ha bogserats upp till 500-600 meters höjd för att sedan i lugna svängar återgå till landningsbanan.
Hovrättens konstaterande
Han ansåg också att om piloten hamnat i moln måste han ha gjort en felaktighet eller missbedömning.
Hovrätten konstaterar dock att ”varje felbedömning inte är sådan oaktsamhet som innebär straffansvar” samt att det inte styrkt att det avstånd till molnen som piloten flugit på har inneburit ett otillåtet risktagande.