Fram till 1923 användes lokstallet till att vända svenska och norska lok. När Malmbanan elektrifierades blev tågtrafiken gemensam och lokstallet blev överflödigt, men muren med de vackra fönstervalven finns kvar.
Göteborgaren Erik Staxäng såg tillsammans med några andra potential i ruinen vid ett besök i Riksgränsen.
Projekt polarexpressen startade där ibland andra Patrik Strömsten, bergsguiden Johan Linblom och äventyraren Renata Chlumska ingår.
Byggstart i sommar
Alla tillstånd och finansieringen på 65 miljoner börjar bli klara och byggstart sker i sommar. Man hoppas på att hotellet står klart i månadsskiftet mars/april nästa år.
Mött viss kritik
Den gamla muren kommer att skära rakt igenom den nya byggnaden och bilda en fond till hotellet.
Bygget har mött ett visst motstånd där kritik har riktats mot att man inte bevarar ruinen. Ruinen ses som ett viktigt kulturminne även på norska sida.
–Vi ser ruinen som en stor symbol för det norsk-svenska samarbetet i samband med industrialiseringen av Norrbotten och Nordnorge kring sekelskiftet. Om den blir ödelagd så är den ju ödelagd även för våra barn och barnbarn, säger Steingrim Sneve, ordförande för Rombaksbotn grunneier- og brukerlag till SVT Norrbotten.