Satsning på gamification

Uppdaterad
Publicerad

Kommunstyrelsens arbetsutskott i Luleå beslutade under måndagen att anslå 810 000 kr till fortsättning av projektet Marknadsetablering spel & gamification.

Projektet drivs av Luleå Näringsliv AB och syftet är att stärka Luleås position inom dataspelsbranschen. Enligt kommunen har projektet visat på stora möjligheter att koppla ihop industrin, forskning och produktutveckling inom gamification och VR och AR.

Projektet ska i fortsättningen ta fram en marknadsplan och koordinera insatser för utveckling av forskningsplattformar samt att etablera en grundutbildning inom VR/AR, skriver Luleå kommun i ett pressmeddelande.

Gamification/Spelifiering

Betyder att använda dataspelstekniker för bland annat utbildning och marknadsföring.

VR: Virtual reality visar en virituell verklighet som kan skapa nya sensoriska upplevelser

AR: Augmentet reality, förstärkt verklighet, kompletterar den verkligen världen med annan data som grafik, video och gps. Används t ex för att guida via telefon med hjälp av animation i reell miljö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.