Teatern vill locka svårflörtad publik

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar Norrbottensteatern på att locka en svårflirtad publikgrupp med hjälp av sociala medier.

Norrbottensteatern har ökat sin publik med ett par tusen personer från 15 000 förra våren till 17 000 nu i vår.

Men den största ökningen ligger på barn och unga. Där har siffran dubblerats – från 4 000 besökare förra våren till 8 000 i vår.

– Den stora skillnaden i år är att vi har spelat en familjeföreställning på scen 1 som drar klart mer publik än scen 2 och scen 3 som är våra mindre scener, säger Karin Sjöö Åkeblom som är försäljnings- och marknadschef på Norrbottensteatern.

Vill locka “småbarnsföräldrar”

Men det finns fortfarande finns en viss grupp som är extra svårflirtad när det gäller teaterbesök.

– Det är lättare för oss att locka den väldigt unga publik och den äldre publiken. Problemet är att locka de i åldrar 35 upp till 50 år.

Riktad reklam

För att nu försöka nå även mellangruppen görs satsningar på sociala medier och då inte minst i form av att riktad betalreklam till den publikgrupp man vill nå.

– Där kan vi rikta oss på olika delar av länet men vi kan också rikta in oss på in vissa åldersgrupper.

Ungefär 10 procent av den totala marknadsföringsbudgeten lägger Norrbottensteatern på riktad reklam i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.