De traditionella mekaniska automatiska växelsystemen i personbilar, där handen känner av när en ny växel jackar i, har fått en utmanare genom de nya elektromekaniska shift-by- wire systemen.
– Om du behöver backa fort för att du till exempel har kört för långt ut på en tågräls, så får det inte ta lång tid att lägga i backväxeln. Skillnaden i växlingstid som vi ser mellan olika växlingsväljare i våra studier är så pass stora, att den kan påverka olycksrisken i en kritisk situation, säger Camilla Grane, forskare inom teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet.
Kritisk ögonblick
Ett annat kritiskt ögonblick kan vara när en förare ska köra ut på en större väg och en annalkande bil i hög hastighet tvingar föraren att göra ett omval, som handlar om att snabbt backa bakåt. Med de nya växelsystemen tar det generellt mycket längre tid för föraren att få in rätt växel, än med de traditionella mekaniska system. De nya systemen kräver mer kognitiv uppmärksamhet från förare och gör dem mer tveksamma. Sämst resultat fick återfjädrande, så kallade monostabila växlingssystem.
”Det var chockerande”
Luleåforskarnas studier visar att en förare med ett monostabilt växlingssystem, skulle behöva cirka 35 meter längre avstånd till den annalkande bilen för att hinna backa bort, än om föraren haft en ”klassisk” automatisk växelspak.
– Trots att vi vet att nya olyckor har inträffat på grund av de nya typerna av växelsystem så var det chockerande de gav upphov till så många onödiga problem, distraktion och förvirring för användarna som våra studier tydligt visade, säger Camilla Grane.
Studierna av de olika typerna av växelsystem har gjorts i samarbete med Kongsberg Automotive och Volvo Personvagnar. Totalt har 72 testpersoner medverkat i olika laboratorieexperiment och fältstudier och 23 olika växelsystem har testats.