Benny Fahlén är en av resenärerna som har drabbats. Han tog sig från Piteå till Luleå i morse för att ta ett flyg till Stockholm. När han kom fram till flygplatsen fick han veta att Norwegians avgång var inställt.
– Jag väntade på sms från Norwegian, men det kom aldrig något. Så då åkte jag ändå och försutsatte att allt var okej med avgången. Det är lite dålig service. De kanske redan har börjat strejka med sms:en också, säger Benny Fahlén.
Fick ställa in
Benny Fahlén skulle ner till Stockholm och göra affärer. Men han tvingas nu att avboka både möte och hotell.
– Jag har försökt hitta något alternativ. Jag har tittat på SAS-biljetter, men prisbilden ser inte så trevlig ut. De verkar ha ökat med två hundra procent. Det känns ju inte så toppen precis, säger Benny Fahlén.
”Vi beklagar”
Strejken beror på att Norwegians ledning inte lyckats nå en överenskommelse med Norwegian Pilot Union (NPU) och fackföreningen Parat. Upp till 35 000 resenärer drabbas idag. Det är framförallt inrikestrafiken i Skandinavien och trafiken mellan de skandinaviska huvudstäderna som strejken påverkar.
– Det är väldigt svårt att förutse hur länge det här kommer att pågå. Det är självklart oerhört kostsamt med strejk, även om vi inte fokuserar på kostnaderna nu i första hand. Vi fokuserar på vad vi kan göra för att hjälpa våra resenärer att komma fram. Vi beklagar verkligen den här situationen och att så många resenärer är drabbade, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian.