Fredric Jansson är vd för ett företag som säljer butiksinredning till dagligvaruhandeln. Familjeföretaget startades av hans föräldrar 1983 och sedan han tog över som vd för tio år sedan har företaget växt från 16 till 60 anställda.
– Det har varit en målmedveten strategi att växa. Vi har satsat mycket på utveckling och att lyssna på våra kunders behov. Vi ska skapa en bättre köpupplevelse för konsumenterna, säger han Fredric Jansson.
Vill fortsätta växa
2015 omsatte Kumlaföretaget 145 miljoner kronor. Hemmamarknaden är den största, men cirka tio procent av företagets omsättning är exportrelaterad.
– Det handlar främst om våra grannländer Finland och Danmark, men vi har som ambition att fortsätta växa i Skandinavien och Tyskland och i år kör vi en renodlad satsning på den marknaden, säger Fredric Jansson.
Tävlar mot fem andra
Fredric Jansson tog emot utmärkelsen som region Svealands främsta entreprenör i november och nu ställs han mot fem andra finalister i Sverigefinalen.
Vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo, Monaco, i juni där finalister från fler än 60 länder gör upp om titeln världens bästa entreprenör.
– Det är fantastiskt roligt och spännande. Hela företaget skiner upp, säger han.