Foto: Kristian Åkergren/SVT

Inför premiären – publiken sviker damallsvenskan

Uppdaterad
Publicerad

Drömmen var ett publiksnitt på 1 500 åskådare. Ett decennium senare står damallsvenskan fortfarande och stampar på 800–900 åskådare i snitt.

– Man kan ju inte tvinga folk att komma, säger landslagsstjärnan Lisa Dahlkvist.

Efter att damallsvenskan säsongerna 2004 och 2005 haft ett publiksnitt på över 1 100 åskådare hoppades Svenska fotbollförbundet att snittet ett par år senare skulle ha klättrat upp till 1 500 personer per match. Den drömmen föll inte in. I fjol var siffran 815.

– Det är de lägsta siffrorna som inte är okej. Det ska inte vara under 500 åskådare på de damallsvenska arenorna. När vi tittar på hur många flickor som spelar fotboll i Sverige är det självklart att vi ska ligga på över 500 åskådare på matcherna, säger Linda Wijkström, generalsekreterare för föreningen Elitfotboll Dam (EDF).

Topp fyra dominerar stort

Faktum är att topp fyra i publikligan – Eskilstuna, Piteå, Rosengård och Linköping – lockat närmare 60 procent av alla åskådare de tre senaste allsvenska säsongerna. Under de framgångsrika publikåren i mitten av 2000-talet var det dominanten Umeå som av egen kraft drog upp snittet rejält.

Landslagsstjärnan Lisa Dahlkvists Kif Örebro snittade ifjol 608 åskådare hemma på Behrn Arena, som har en kapacitet på 12 300 åskådare.

– Det känns som att det har varit jättedåligt intresse. Vi har inte alls haft mycket folk på våra matcher. Vad det beror på vet jag inte, säger Lisa Dahlkvist.

”Kul med större publik”

Örebromittfältaren var dubbel straffhjälte när det svenska landslaget i somras tog ett OS-silver i Rio de Janeiro. Finalen mot Tyskland sågs på tv av närmare 1,9 miljoner svenskar, men det intresset smittade inte av sig på damallsvenskan.

– Det är stort intresse kring oss som är i damlandslaget, men just damallsvenska matcherna är det inget intresse alls. Det är ju jättetråkigt. Klart att det hade varit kul med större publik, säger Lisa Dahlkvist.

Mästerskapsframgångar har inga långvariga effekter på någon sport, menar Linda Wijkström. Däremot kan det leda till fler utövare.

– Ett mästerskap är ett event som kan pågå i tre veckor. Vi sysslar med en verksamhet från april till november som täcker 132 matcher. Vi måste skapa det värdet utan mästerskapen, säger EDF:s generalsekreterare.

”Ett riktigt intresse”

Varje klubb verkar i sin egen unika kontext, framhåller Wijkström.

– Man måste tänka kring hur man når ut till nya målgrupper som kan komma till arenorna. Den stora delen är alla våra flicklag – i städerna, byarna och distrikten. Det måste till ett närmare samarbete, där hela fotbollen verkligen vet om när ligan har match. Men man brottas med olika saker. Konkurrenssituationen ser olika ut i städerna, säger Linda Wijkström.

I Lisa Dahlkvists hemstad hade den herrallsvenska klubben Örebro SK ett snitt på knappt 7 400 åskådare på Behrn Arena ifjol.

– Det var tusentals där när de (ÖSK) drog igång sin försäsong. Det hade ju varit kul med ett större intresse, men man kan ju inte tvinga folk att komma. Det måste ju vara på grund av ett riktigt intresse, säger Lisa Dahlkvist.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.