Foto: SVT Design /SVT

Ja till bidrag för flyglinjesatsning

Uppdaterad
Publicerad

Vid måndagens möte i nämnden för regional tillväxt vid Region Örebro län beslutades att bevilja en ansökan om marknadsföringsbidrag för en flyglinje mellan Örebro och tyska Düsseldorf. Men Liberalerna reserverade sig mot beslutet.

Det är Örebrokompaniet som i projektet kallat ”Flygcharter ORB” har ansökt om pengar för att etablera en flyglinje mellan tyska Düsseldorf och Örebro. Avsikten med projektet är att Örebro flygplats skall kunna bli en hubb för charterturister från Tyskland till mellersta Sverige.

– Det är väldigt viktigt i sammanhanget att detta inte handlar om direkta pengar till flyglinjen eller flygplatsen. Det är ett marknadsföringsbidrag det handlar om. Vi vill helt enkelt satsa på turismen och tror att vi skulle kunna få fler tyskar att komma hit. Vi ser att satsningen har positiva utgångspunkter och vi gör detta tillsammans med Dalarna, säger Irén Lejegren (S), regionråd samt ordförande för nämnden för regional tillväxt.

Örebro flygplats

Treårigt projekt

Sammanlagt kommer regionen bidra med 2 070 000 kronor över tre år med början i januari nästa år.

Men vid dagens sammanträde reserverade sig Liberalerna mot beslutet.

– Vi röstade nej och reserverade oss mot beslutet. Det av flera skäl. Vi anser att regionen skall syssla med sin huvuduppgift som är sjukvård. Vi ser inte heller att nyttan med satsningen med de här 2 miljonerna över tre år skulle resultera i det som ansökan gäller. Vi tycker inte förslaget är tillräckligt väl motiverat och det är svepande. Det är ett bristfälligt beslutsunderlag, säger Elin Nilsson (L), ledamot i nämnden för regional tillväxt vid Region Örebro län.

Statliga pengar

Men Lejegren menar att satsningen är precis i linje med vad regionen har fått pengar för att genomföra och att det faller under uppdraget.

– Det är statliga pengar som är avsatta för regional tillväxt och det är vi som förvaltar pengarna. Det här är inte pengar som vi kunde Vi ser det här som en flerstegsraket. Om det skapas fler jobb inom besöksnäringen blir det mer inkomster till regionen. Inkomster som vi senare kan använda för att utveckla vården, säger Irén Lejegren (S).

Stark marknad

Att man just väljer Tyskland faller sig naturligt, enligt Lejegren, eftersom det är en av flera starka marknader inklusive Nederländerna vars invånare har Sverige som tänkbart mål för sitt resande.

– Vi tror att vi kommer att kunna bygga en bra turistverksamhet, säger Irén Lejegren (S).

Miljökonsekvensbeskrivning saknas

Men Liberalerna kommer fortsättningsvis ha ögonen på projektet och vid dagens diskussioner på nämndmötet föreslog Irén Lejegren därför att Örebrokompaniet AB närvarar vid nästa mötestillfälle för att närmare förklara avsikterna och motivera satsningen.

– Sedan har vi det här med avsaknad av miljökonsekvensbeskrivning. Vi är i grunden kritiska till att satsa pengar på flyget. Vi menar att regionen har viktigare uppgifter att hantera just nu så som brist på personal, i synnerhet sjuksköterskor. Vi ser också en risk för att konkurrensen sätts ur spel när skattepengar används för att bidra till upprättande av flygförbindelsen, säger Elin Nilsson (L).

Även MP, M och SD reserverade sig mot förslaget.

Socialdemokraterna tillsammans med KD och C röstade för och V närvarade inte vid måndagens nämndsammanträde.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Örebro flygplats

Mer i ämnet