Foto: Kristian Åkergren/SVT

Sätter stopp för könsuppdelade klasser

Uppdaterad
Publicerad

Under sex veckor skulle två klasser i årskurs nio på Adolfbergsskolan delas upp i tjej- och killklass. Men projektet avbryts nu för elevernas välmående och för eventuell diskriminering.

I ett informationsbrev som Adolfsbergsskolan skickat ut på söndagen till elevernas vårdnadshavare stod det att klasserna under sex veckor ska delas in i två olika klasser med killar i en och tjejer i en.

Anledningen ska bland annat ha varit att undersöka om den nya konstellationen kan leda till att fler känner sig bekväma under muntliga presentationer, dels för att bryta mönster och få nya perspektiv.

På måndagen valde dock Adolfsbergsskolan att avbryta projektet med könsuppdelade klasser, bland annat efter att Nerikes Allehanda rapporterat om projektet som då väckt stor uppmärksamhet.

– Vi gör det här för elevernas trygghet och nu känner de att de har blivit uthängda. Dessutom ska en av eleverna ha känt sig diskriminerad och det får vi undersöka. Vi kommer utreda det, säger rektorn Anneli Widestrand.

Annelie Widstrand Foto: Kristian Åkergren/SVT

Ville underlätta känsliga ämnen

Några av tjejerna på skolan har upplevt det som jobbigt att hålla redovisning av skolarbete framför vissa av killarna. Anneli Widestrand menar att målet med uppdelningen hela tiden varit att stärka individen.

– Jag har tidigare jobbat med det här på en annan skola. Jag har erfarenhet av att det kan underlätta undervisningen av känsliga frågor, berättar hon.

SVT Nyheter Örebro har varit i kontakt med professorer på enheten för pedagogik på Örebro Universitet. De anser inte att en permanent könsuppdelning är en bra idé.

– En viktigt uppdrag för skolan är att vara mötesplats för barn. Det gäller barn med olika bakgrund och hemförhållanden, intressen och förmågor, kön och etnicitet. Alla tänkbara olikheter ska helst finnas representerade i en klass. Man ska sträva efter så stor olikhet som möjlighet i elevgrupper. När man gör en uppdelning, oavsett grund, minskar man möjligheten att vara en mötesplats, säger Ann Quennerstedt, professor i pedagogik.

Kan fungera som redovisningsform

Hon tillägger dock att en skola kan göra pedagogiska vinster med kortsiktiga uppdelningar när det gäller innehållsliga frågor.

– I det här fallet handlar det om en redovisningsform. Känsliga ämnen under pubertetsåren kan det vara bra exempel på undervisning där könen hålls isär.

Så säger lagen

Skollagen, läroplanerna och andra regelverk anger inte uttryckligen hur elever får grupperas. Det är rektorn som ansvarar för indelning av elever i klasser och grupper.

– Men när skolan delar in eleverna i grupper måste rektorn alltid bedöma hur undervisningen behöver organiseras så att den bäst möter varje elevs behov och förutsättningar. Valet av arbetssätt, organisering och gruppindelning får inte bli statiskt, skriver Per Andersson, pressekreterare och nyhetsredaktör vid Skolverket, i ett mejl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.