Foto: Johannes Weckström /SVT

Reahetsen – var kritisk som konsument

Uppdaterad
Publicerad

I år rivstartar julhandeln på många håll i samband med att många får novemberlönen och fenomenet black friday letat sig in som begrepp. Annonserbjudanden haglar för att väcka köplusten. Men det gäller att vara kritisk som konsument.

– Black Friday är i Sverige ett hyggligt nytt fenomen. Det var väl först i fjol som det blev riktigt stort och annars brukar vi gå ut med en liknande information, men tidigare har det varit i anslutning till mellandagsrean, säger Niklas Ernebratt som är jurist på Konsumentverket.

Rådet är enkelt: Är det som erbjuds för bra för att vara sant? Ställ frågor till den som säljer varan. De viktigaste sakerna att hålla koll på är om varan ingår i det ordinarie sortimentet och att den skall ha haft ett ordinarie pris.

Var vaksam som konsument

– Man ska vara sunt kritisk. Våra granskningar som vi har gjort de senaste åren – inte just specifikt vid black friday – men vid kampanjer och reaerbjudanden generellt har visat att faktiskt de flesta som vi har granskat har använt eller hänvisat till ordinarie pris som de inte har tagit tidigare eller som de har tagit lång tid tillbaka.

– Med den erfarenheten bör man vara lite vaksam och gärna kolla upp om erbjudandet är så bra som det påstås, säger Niklas Ernebratt.

Regler kring prissättningen

Reglerna är inte glasklara, men det finns praxis som utgår från tidigare fall att ha som stöd, enligt Ernebratt.

– Det finns inga exakta tidsaspekter. Det finns lite praxis i marknadsdomstolen som är några år gamla, men man säger att ett ordinarie pris skall ha tillämpats i vart fall de fyra veckorna i direkt anslutning innan ett reaerbjudande.

Jämförelsesajter ett tips

För den som handlar på nätet rekommenderar Niklas de prisjämförelsesajter som finns, där varans prishistorik finns. Där är det lätt att själv bilda sig en uppfattning om erbjudandet är så bra som det påstås.

– Det man kan göra om man är i en fysisk butik är att ställa kritiska frågor till butikspersonalen. När kostade den här ordinarie pris och hur länge har ni haft den här varan i sortimentet?

Konsumenter kan vända sig till konsumentverket

När det gäller hur länge en realisation eller kampanj får pågå finns det också fall som behandlats i marknadsdomstolen.

– Där står det i ett par avgöranden att en rea, eller liknande kampanj bör pågå max ett fåtal veckor, men inte överstiga ett par månader per år, säger Niklas Ernebratt.

Känner man sig lurad som konsument är rådet att i första hand vända sig till butiken, men går det inte att komma överens finns möjligheten att anmäla saken till Konsumentverket.

Fakta om realisationer:

  • Reavarorna måste ingå i affärens ordinarie sortiment. Det vill säga, det är inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater inför den 25 november och sälja dem på rea.
  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris.
  • Det är inte ok att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar.
  • Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort kan butiken, så att säga, ”sona sina synder” genom att erbjuda sina kunder en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.
  • Det som är absolut förbjudet är att annonsera om ett erbjudande som inte finns på riktigt och där företagets syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.