Foto: Johan Pisoni / SVT

Så föddes karaktären Karsten Torebjer

Uppdaterad
Publicerad

Bakom den danska fasaden finns år av slit och hårt arbete. Patrik Larsson berättar om fenomenet Torebjer och om hur det gick till när Karsten blev en viral succé. ”Jag tror att folk tycker han är skön i sina försök att blåsa folk på pengar” säger han.

I snart tio år har Patrik Larsson gestaltat den fiktiva karaktären Karsten Torebjer – ett danskt medium som livnär sig i Sverige genom att lura folk att han har kontakt med den andliga världen. Hans huvudsakliga plattform för att nå ut med sin komik är varken ståupp-scenen eller televisionen, det är sociala plattformar på webben som ligger bakom framgången.

Många virala komiker på internet

För just internet har gett upphov till många virala succéer under tvåtusentalet. Mest kända är kanske Gina Dirawi och William Spetz som båda raketstartade sina karriärer genom att lägga upp humorklipp på Youtube. Men de är långt ifrån ensamma från att göra karriär på internetbaserade plattformar.

Tror inte på spöken själv

Karaktären Karsten föddes när Larsson var ute på en ståupp-turné och låg på sitt hotellrum och kollade på tv. I rutan visades ett av programmen som går ut på att hitta spöken och få kontakt med andar, men Larsson var inte övertygad om det danska mediets paranormala förmåga.

”Vem går egentligen på det här?”

– Han är full, han är bara en fullgubbe och jag tänkte ”vem går egentligen på det här?” Så jag gick upp på ståupp-scenen och bara löjlade mig som honom, och då bara smällde det till i publiken som älskade det, säger han.

Reklamare från början

Efter att ha testat Karsten på scen började han lägga upp humorklipp på sociala medier och blev på så sätt ett fenomen som gjorde tusentals personer över hela landet till hängivna Karsten-fans.

Patrik Larsson har en bakgrund inom reklambranschen på nästan 15 år, en erfarenhet som gett honom god näsa för vad publiken vill ha, och hur man når ut med sina videoklipp på internet.

Anledningen till framgången

– Jag försöker alltid bjuda på ett material istället för att göra typiska komiker-klipp som bara går ut på att få folk att köpa grejer. Det tror jag är en av anledningarna till varför Karsten har blivit så stor, säger han.

Se intervjun med karaktären Karsten Torebjer här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.