Snart är elbilen billigare än bensinaren

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler stora bilmärken tar fram elbilar som blir både billigare och går längre. Det kommer att leda till en elbilsboom. Runt år 2023 kan elbilen komma att vara billigare än bensinarna men möjligheterna att ladda är fortfarande en flaskhals.

Hannah Nordén bor i lilla Lanna ett par mil utanför Örebro. En av hushållets två bilar är en ren elbil och den använder Hannah och maken som pendlingsbil.

– Vi använder den till och från jobbet. Jag har fem mil till jobbet och min man sju mil så den täcker gott och väl våra behov, säger Hannah.

Vanligare än bensinbilar om sex år

Fortfarande är en försvinnande liten del av fordonen som rullar på våra vägar laddbara, omkring 28.000 enligt siffror från Bilregistret. Men det är en siffra som hela tiden ökar.

– Vi står inför en boom där elbilarna kommer att ta över mer och mer. Vi vet att priserna kommer att sjunka och bilarna kommer att räcka mycket längre så vi tror att runt 2023 kanske elbilen kommer att vara den billigaste bilen, säger Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige.

Upp till tio mil är inget problem

Elbilen som Hannah Nordén kör ska ha en räckvidd på 15 mil men det vågar hon inte  lita på så några längre sträckor använder de den inte till. Ytterligare en begränsning är möjligheterna att ladda längs vägen.

– Det är fortfarande inte utbyggd med laddstationer i Sverige så det är en osäkerhet om man kommer fram om man ska längre än tio mil, säger Hannah.

Laddstationer sista flaskhalsen

Svante Axlesson håller med om att laddmöjlighterna begränsar övergången till laddbara fordon. Han säger att laddinfrastrukturen är den sista flashalsen för elbilsanvändandet nu när billigare bilar med längre räckvidd är på gång. Just nu byggs ändå laddstationer i hyfsad takt i Sverige menar han.

Många begär ekonomiskt stöd

Många kommuner, företag och organisationer har beviljats stöd från Naturvårdsverket som delar ut regeringens klimatinvesteringspengar. Sedan starten 2015 fram till november i år har 283 ansökningar som rör laddstationer beviljats och 130 miljoner kronor delats ut.

Fram till 2018 kommer det resultera i 5.000 nya laddpunkter runt om i landet.

Foto: SVT Design

Hemmaladdningen viktigaste nöten att knäcka

Hannah Nordén laddar bilen i ett vanligt eluttag i villan under natten så att den ska vara färdigladdad på morgonen när hon åker till jobbet. Just möjligheterna att ladda hemma är den viktigaste delen att lösa menar Svante Axelsson. Det handlar framför allt om att ordna fram laddmöjligheter där vi bor gemensamt.

Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige. Foto: SVT

– Det finns ett antal trösklar och många aktörer som måste ta beslut, som till exempel i bostadsrättsföreningen och hyresfastigheten, säger Svante Axelsson.

300 kronor mer i elräkning

Att köra elbil och ladda hemma märks så klart på elräkningen. Hanna Nordén uppskattar att den har stigit med ungefär 300 kronor i månaden efter att de börjat ladda bilen i eluttaget hemma.

– Men förut hade vi bensinkostnader på dryga 1.000 kronor i månaden så det är en stor vinst ekonomsikt på så sätt, säger Hannah.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.