– Förra året tog vi emot ungefär tusen paket. I år är det hittills nästan det dubbla, berättar Ia Klingnéus som är hotellets marknads-, och kommunikationsansvarige.
Organisationen Giving People samarbetar för andra året tillsammans med hotellet och bland annat via sociala medier kommuniceras budskapet om hjälpbehoven ut. Människor kommer sedan till hotellreceptionen och lämnar paket eller köper en ”tag” som kommer att bli presentkort på mat.
”Stort behov”
– Det finns ett stort behov därute. I Sverige finns idag nästan 400 000 barn som lever i ekonomiskt utsatta familjer och det här kan hjälpa många, både barn och vuxna, berättar Rolf Atterling på Giving People.
En stab av arbetssökande har ställt upp som volontärer för den goda saken och hjälper till med distributionen av paket och presentkort.
– Det är kul att hjälpa till. Hjälpa barnen och de som behöver, säger Robert Lindholm som håller på med att räkna alla klappar.
Kommer utvecklas
Lena Nyquist som är hotelldirektör på ett annat av Örebros hotell som jobbar på ett liknande sätt med en annan organisation, tror att välgörenheten kommer utvecklas i och med att företagen breddar sina samhällsengagemang.
– Man märker det på företag överhuvudtaget att man jobbar mer det här. Fler och fler köper till exempel välgörenhet till sina kunder som gåva istället för traditionella julklappar, säger Lena Nyquist.