Med grävmaskin togs det första spadtaget strax utanför Visby hamn. Foto: Patrik Widegren /SVT

Byggstart för kryssningskajen i Visby

Uppdaterad
Publicerad

Det är en av de största investeringarna som Region Gotland gjort på länge och tilltron till 250-miljonersprojektet är stark. Idag togs det första spadtaget till den nya kryssningkajen.

Det blev en grävmaskin istället för en vanlig spade för regionstyrelsens ordförande Björn Jansson som ändå utan problem lyckades lägga den första symboliska stenen till det som ska bli den stora kajen.

– Vi ser ju möjligheterna med att två fartyg kan lägga till med 3000-4000 passagerare i varje fartyg. Det är väldigt många människor som har möjlighet att komma in till land, något som man inte har när fartygen ligger ute på redden, säger Björn Jansson (S).

Inledningsvis kommer en dagvattenledning som ligger i havet att behöva flyttas på men i början av mars kommer ett det omfattande muddringsarbetet att dra igång. 100.000 kubikmeter av bottnen ska då tas bort så att de stora fartygen kan lägga till.

– Den största utmaningen som jag ser det är väder och vind. Det är en tuff period från februari till maj, säger Louise Nilsson, biträdande projektledare för kryssningskajen.

En lång planering ligger bakom projektet som, när allt är klart år 2018,  är tänkt att återupprätta Visby som en stark kryssningsdestination. Med hjälp av partnern och den stora kryssningsaktören Copenhagen-Malmö Port, CMP,så vill Region Gotland öka både antalet fartyg och deras storlek.

– Vi har ett mål på 100 fartyg första säsongen. det är väldigt ambitiöst men som bäst vet vi att det varit 163 fartyg här för ett antal år sedan. Nu ligger man på runt 50, så vi tror inte att det är helt orimligt, säger Johan Röstin, vd för CMP.

Kryssningskajen i siffror

Två fartyg på vardera 340 meter kommer att kunna anlöpa kryssningskajen när den är färdigbyggd. Totalt sträcker den sig, inklusive landfäste, 530 meter ut i havet. Det går att anlöpa Visby upp till en medelvind på 14 meter per sekund. På landfästet planeras en terminal på cirka 300 kvadratmeter för passagerare och besättning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.