December bröt tågens punktlighet

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som persontrafiken på svenska järnvägar förra året ökade med drygt tre procent förbättrades punktligheten lite grann.

96,9 procent av tågen var i tid att jämföra med 96,2 procent året innan, enligt siffror från Trafikverket som presenterades på Transportforum i Linköping på onsdagen.

Tågen var ungefär lika punktliga under hela året, förutom i december. Snö och hård vind gjorde att många tåg då blev försenade.

Transportforum 2013

”Vi har genomfört stora förbättringar”

Enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hävdar sig Sverige väl mot andra länder i Europa. Schweiz, som länge varit föregångsland, är dock bättre.

– Vi har genomfört stora förbättringar den senaste treårsperioden, men vi är inte färdiga på långa vägar, säger Gunnar Malm.

– Varje störning är en störning för mycket. Men jag delar inte uppfattningen att vi har ett tågkaos.

De flesta störningar sker i rusningstid och på de sträckor som är mest trafikerade. Hur många resenärer som drabbas kan inte Trafikverket redovisa.

Statistiken baseras på att tågen kommer fram till slutdestinationen inom femton minuter efter utsatt tid. Inställda tåg finns dock inte med i statistiken. I snitt ställs två procent av tågen in akut, det vill säga med högst 24 timmars varsel. Det handlar om 50-60 tåg per dygn i genomsnitt.

Dessutom har det sedan de svåra vintrarna 2009-2010 och 2010-2011 lagts in mer luft i tidtabellerna.

TT: Innebär inte det att statistiken hyfsas till utan att tågen egentligen är punktligare?

– Visst kan det vara så, men samtidigt får vi en tidtabell som kunderna kan lita på. Vi har helt enkelt anpassat oss efter verkligheten, säger Gunnar Malm.

Inga prisskillnader

Trafikverket och tågoperatörerna har en i förväg uppgjord plan över vilka tåg som i första hand ska ställas in vid svårt väder eller andra problem. Syftet med att ställa in vissa avgångar är att de tåg som går verkligen ska komma fram.

Men det är en lista som resenärerna som bokar sina biljetter inte får veta något om. Och det finns inga prisskillnader.

TT: Varför kan inte resenärerna få information om vilka tåg som kommer att prioriteras och vilka som riskerar att ställas in?

– Det är helt otänkbart, säger Gunnar Malm.

– Situationerna är så olika så det går inte. Det kan snöa i ett område och inte i ett annat.

Rent allmänt går ett tåg som är i rätt tid före ett tåg som redan har blivit försenat.

”Vi behöver återskapa förtroendet”

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) tycker att det är bra att Trafikverket och tågoperatörerna har en plan för vilka tåg som ska ställas in vid svårt väder.

– Det gör att planeringen kan gå mycket bättre med ersättningsbussar och information, säger hon.

Samtidigt väcker hon tanken på att ta bort hemlighetsmakeriet så att resenärerna får veta i förväg.

– Den här informationen finns internt och då kan man fundera på om det inte skulle vara positivt att också sprida den, säger Elmsäter-Svärd.

Kanske kunde biljetter till tåg som riskerar att ställas in vara billigare är ministerns fundering även om hon överlåter åt tågoperatörerna att hitta en fungerande lösning.

– I dag blir folk oerhört besvikna om tåget ställs in. Om man i stället har köpt en riskad biljett så är man medveten om att det tåget kan ställas in. Det ger en valmöjlighet, säger hon.

Elmsäter-Svärd har förståelse för att det kan vara svårt att genomföra med en gång.

– Första steget var att få till en reduceringsplan som trafikoperatörerna ställde upp på. Då kanske nästa steg är att det är information som också ska komma resenärerna till del. Är det något vi behöver göra, så är det att återskapa förtroendet för tågtrafiken.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Transportforum 2013

Mer i ämnet