Arkivbild på E4. Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Dom mot vägreklam kan få följder

Uppdaterad
Publicerad

Det kan bli svårare för markägare att tjäna pengar på vägreklam i framtiden. Ängelholms kommun vann i domstol mot en markägare som vägrat att ta bort fyra reklamförsedda lastbilssläp längs E 6. Det har väckt intresse hos andra kommuner.

– Ja, i stort sett alla kommuner som ligger längs en motorväg. De har hört av sig via mejl, de vill se domen och höra hur vi har gjort, säger Ängelholms bygglovschef Johan Maniet till TT.

Ängelholm tog upp kampen mot vägreklamen redan 2014 och försöken har riktats mot totalt sex olika markägare, skriver HD/Sydsvenskan.

– Det finns en säkerhetsaspekt, men det finns också en utseendeaspekt. Politikerna vill inte att Ängelholm ska se ut som en stor skylt längs E 6, säger Johan Maniet.

Måste ha bygglov

Det som avgjorde saken var att mark- och miljödomstolen kom fram till att ett lastbilsläp som står länge på samma ställe måste ha bygglov.

Vägreklamen har retat många, bland dem Naturvårdverkets generaldirektör Björn Risinger som på Twitter reagerat på ”skylteländet” och lovat att Naturvårdsverket ska agera mot det som han anser är förfulande i landskapet.

– Det är ingenting som är aktivt just nu. Vi får läsa den här domen på Naturvårdsverket och se vad det innebär för det samlade arbetet, säger Björn Risinger.

Reklam och trafik

Om något utanför trafiken drar till sig förarens blick mer än två sekunder ökar risken för en olycka. Därför vill Trafikverket att bildväxlande skyltar undviks intill vägar.

Trafikverket vill också undvika reklam i komplexa trafikmiljöer, som till exempel korsningar, trafikplatser eller strax före tunnlar. Reklamen får inte heller skymma sikten eller blända.

All reklam kring vägar kräver tillstånd.

Reklam inom vägområdet fattar väghållningsmyndigheten beslut om och utanför vägområdet är det länsstyrelsen som avgör, förutom i detaljplanelagt område där det är kommunen som tar ställning.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.