– Det stora problemet som vi ser är att det inte byggs mottagningsanordningar i den takt vi skulle önska. Nu är det upp till hamnarna att sätta igång att bygga, säger Lina Petersson på Transportstyrelsen.
Förbudet har tillkommit med tanke på miljön, även om fritidsbåtarnas toaletter står för en relativt liten del av övergödningen i sjöar och hav.
I Sverige finns det nästan 900.000 fritidsbåtar, varav cirka 102.000 har en toalett ombord.
Av dessa har cirka 58.000 ett direktutsläpp eller en tank som endast kan tömmas till sjön.
Svårt att kontrollera
Det är svårt att kontrollera laglydigheten när det gäller den här typen av lagar. Och för att lagen inte ska bli något allmänt skämt, tänker båtförbundet ta sitt ansvar.
– Det finns ingen möjlighet till att kontrollera efterlevnaden, utan det är upp till att motivera. Och där har vi en uppgift att gå ut med information och motivera folk att använda det här och inte släppa ut i onödan. Det måste också hittas ett system för att finansiera det här gemensamt, på något vis, så att det inte drabbar enskilda kustkommuner alltför mycket, säger Harald Mårtensson, ordförande för Östergötlands båtförbund.