Just i dag är det exakt 200 år sedan det kungliga privilegiebrevet gav Baltzar von Platen tillstånd och instruktioner om hur kanalen skulle byggas. Det första spadtaget togs sedan i maj i Motala.
Den blev 19,5 mil tvärs igenom götaland – en viktig transportled sedan dess, naturligtvis för fritidsbåtar men också dom klassiska kanalbåtarna, och ibland också för andra ekipage.
Det har skrivits musik om Göta kanal, och många tänker kanske på de tre svenska filmer som spelats in här – sågade av kritikerna men älskade av folket.
Kanalen är landets största byggprojekt genom tiderna – 58 000 soldater grävde och omvandlat till vår tids penningvärde kostade den tretton och en halv miljard.
Byggherren von Platen dog tre år före invigningen men hedrades i Motala med staty.
I Söderköping är man både stolt och bekymrad över kanalen. Anledningen är förstås de långa bilköerna sommartid. Bland annat har man diskuterat att lyfta båtarna över E22:an. Men det är en annan historia.