Det är lektion i källkritik i klass 3A på Hjulsbroskolan, som är en F-6 skola utanför Linköping. De övar sig i att kolla källan och att granska fakta.
– Man kan kolla olika källor och se vilka det är mest av. De som det finns mest av är sannolikt rätt, säger Zack Olsson i 3A.
På Hjulsbroskolan jobbar skolbibliotekarien Liselott Drejstam tillsammans med lärarna med källkritik.
– Man kan ha enstakta lektioner men ska man ge eleverna riktig undervisning i källkritik måste det bakas in i undervisningen, menar hon.
Försent i högstadiet
Det källkritiska tänkandet ska väckas i tidig ålder, anser Drejstam.
– Börjar man i högstadiet är det för sent att börja, då ifrågasätter de varför de ska göra det här. Jag tycker man kan börja redan i förskoleklass. Om man börjar med källkritik sent har eleverna svårare att acceptera det. De kan tycka att: ”Men jag har ju googlat och tagit saker jämt och det har funkat bra?” Det är bättre om de lär sig rätt från början.
Skolverkets goda exempel
I läroplanen är källkritik centralt. Där står det bland annat att det är nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden. Trots det så visar en rapport från Skolverket att många elever inte upplever att de lär sig den delen.
Nu ska Hjulsbroskolans sätt att jobba med källkritik kablas ut till omvärlden. Skolverket har varit där och filmat och deras sätt att jobba med källkritik ska bli ett utbildningspaket för andra lärare runt om i landet.