Det var i oktober förra året som familj flyttade från en trea till en fyra i centrala Norrköping. Nio månader senare kom ett kravbrev från Hyresbostäder på 231.998 kronor för återställning av deras gamla lägenhet.
”Allt fungerade när vi flyttade ut”
I fakturaunderlaget anger Hyresbostäder kostnader för nya eluttag, trösklar, dörrar, kök och kakel, samt mer än 200 timmar med inhyrda hantverkare.
– Jag vet inte vad det rör sig om. Allt fungerade när vi flyttade ut. De gjorde en besiktning och de sa inget om att vi skulle åtgärda något. Vi har inte hört ett ljud sedan oktober, förklarar mamman i familjen för Hem och Hyra.
Något besiktningsprotokoll har familjen inte sett till och de har nu bestridit räkningen.
”Vi har förmedlat vår ståndpunkt tydligt”
Men det kommunala bolaget Hyresbostäder håller inte med om hur familjen beskriver det som hänt.
– Det har skett en besiktning med hyresgästen före utflyttning om vad som har varit onormalt slitage. Vi har förmedlat vår ståndpunkt tydligt. Vill hyresgästen inte själv återställa lägenheten till godtagbart skick så debiterar vi kostnaden för det, säger Jonathan Karlsson, jurist på Hyresbostäder, till tidningen.
Enligt familjen har de bara fått en faktura och ingen information.
– Det får stå för dem, den här informationen har framförts.
Hur då? Det finns inga andra brev till familjen i ert diarium.
– Det känner jag inte till, men det kan ha skett muntligt.