Kopparstölder vid järnvägen ett växande problem

Publicerad

Höjda metallpriser har bidragit till att kopparstölder vid järnvägen har ökat de senaste två åren, visar statistik från Trafikverket.

– Ja det är ett problem som växer, och ställer till stora problem, säger Sten Vickberg, samordnare kopparstöldsarbete vid Trafikverket.

Ökning av stölder

Statistik från Trafikverket visar att det under 2012 inträffade 318 kopparstölder och under 2013 inträffade 349 kopparstölder vid järnvägen. Stölderna orsakar avbrott i järnvägstrafiken med förseningar och inställda tåg som följd.

Orsakar livsfara

Inställda tåg och förseningar vilka fler risker innebär de här stölderna?

– Det här innebär ju framförallt säkerhetsrisker, det är farligt för människor att vistas i närheten och det är farligt för våra entreprenörer som ska reparera skadorna. De riskeras att skadas och dö eftersom stölder gör anläggningen strömförande och livsfarlig, säger Sten Vickberg.

Var är problemen med stölder som störst?

– Just nu handlar det om Stockholmsorådet, tidigare var problemet med stölder som störst i södra delen av Sverige, säger Sten Vickberg.

Byter ut kopparkablar

Vidare berättar han att Trafikverket ständigt arbetar med att minska stölderna bland annat genom att byta ut kopparkablar mot aluminiumkablar och genom att stöldmärka koppar.  Kameraövervakning och anlitning av bevakningstjänster har också används vilket gjort att problemet förflyttar sig.

– Vi hoppas att märkningen har en avskräckande effekt och att vi kan få ner antalet stölder totalt, säger Sten Vickberg.

2014 – färre men större stölder

Under 2014 har antalet stölder varit färre än 2012 och 2013 men det har varit betydligt större stölder berättar Sten Vickberg.

– Vi har haft 11 stora stölder under året, där en hel del tåg fick ställas in och orsakade stora förseningar och det tyder väl på att det är en mer organiserad form av stölder det handlar inte inte om småstölder, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.