Få domar efter mobilförbud

Uppdaterad
Publicerad

Risken att bli dömd för att ha pratat i mobilen under bilkörning är i princip obefintlig. I dag har det gått ett år sedan lagen infördes men det är bara fyra personer i Östnytt-området som har blivit dömda, i hela landet är det bara ett 80-tal.

Men trots få domar tycker inte trafikpolischefen i Östergötland, Lars-Jonney Jonsson, att lagen är tandlös.

– Njae... Det vill jag inte påstå. Det är svårt eftersom vi ska kunna leda i bevisning att man har brutit mot lagen. Man kan ju säga att den här vingliga framfarten, eller vad man nu gjorde för något, beror på andra saker. Det är ju svårt att se in i en bil vad man håller på med. Då är det svårt för oss, och det återspeglar sig nog i antalet rapporterade, säger Jonsson till Östnytt.

Lagen säger att man som bilist inte får använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning, som en GPS, på ett sätt som påverkar framförandet av fordonet menligt. Men det tycker nog många bilister fortfarande är en vanlig syn i trafiken, trots lagen.

– Ja, speciellt när man ser någon som man tycker kör ganska illa, antingen sakta eller inte blinkar, så ser man när man kör förbi att den ofta håller i en mobiltelefon, säger Oskar Krüger.

– Ja, minst 10-15 gånger om dagen. Det ser man hela tiden, säger Michel Khlaf.

– Man märker att de som pratar i telefon är fruktansvärt okoncentrerade och vinglar och far. Så det är en välkommen lag, verkligen, säger Elizabeth Junhav.

80-tal dömda

Lagen fick en del uppskattning när den kom för ett år sen. Men skulle du bryta mot den – så lär du bara bli dömd om du gör det inför ögonen på en polis.

I hela landet är det bara ett 80-tal fall som har lett till fällande dom. En är från Östergötland, och tre från Sörmland. Östnytt har varit i kontakt med två av dem.

Den ena, en man från Nyköping, hade handsfree men kom inte åt knappen eftersom att han hade handskar på sig, och tog då upp luren med handen. Och en kvinna från Mariefred skulle ringa hem och fråga vad hon skulle köpa med sig för pizza.

Båda vinglade till på vägen för ett ögonblick, samtidigt som de hade en polisbil bakom sig.

Båda dömdes för brott mot trafikförordningen, till böter på 1500 kronor. Men Transportstyrelsen hade hoppats på fler fällande domar.

– Vi tycker kanske att polisen kunde varit lite mer framåt, men de har också ett problem i att förodningen är ny. Då vill de gärna veta praxis vad det här ordet menligt betyder i förordningstexten, så de har gått och väntat på domstolens beslut. Men nu har riksåklagaren bestämt att böterna är 1500 kronor. Och åklagarna och polisen jobbar också väldigt hårt med att polisen ska ha rätt att skriva ordningsbot direkt på plats. Och då tror vi att det kommer få en stor effekt på den här förordningen, säger Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.

”Inverka menligt” svårt att tolka

I lagtexten står uttrycket ”inverka menligt”, vilket har skapat en del förvirring, inte bara för polisen. Även allmänheten verka ha haft svårt att tolka lagen. Östnytt träffade ett par bilister vid en bensinstation i Herrbeta, längs E4:an mellan Norrköping och Linköping.

– Nej, jag har inte riktigt koll på vad man får och inte får göra. Det är ganska otydligt tycker jag, säger Johan Kjellson.

– Jag har inte reflekterat över det. Jag vet faktiskt inte alls hur lagen är när det gäller mobiltelefon, säger Peter Jarheden.

– Att det inverkar menligt på framförandet av fordonet, som det står, innebär att man till exempel sitter och pratar i mobilen eller skickar sms och missar en inbromsning lite sent, missar en fotgängare som ska gå över till exempel. Då är det menligt. Man avviker från det normala till ganska liten grad, förklarar Hans-Yngve Berg på Transportstyrelsen.

Trafikpolis Lars-Jonney Jonsson tycker att det är bra att en del bilister tror att lagen är skarpare än vad den är.

– Många tror nog kanske att det är förbjudet att prata i telefon. Då har det väl en bra verkan även om den inte är så skarp. Tolkningen är egentligen att du får göra vad som helst bara du inte ställer till med något i trafiken, eller håller på att göra det, eller vinglar över vägen, så får du göra något annat, säger Lars-Jonney Jonsson.

Det är OK att hålla en lur till örat så länge man kör på ett bra sätt?

– Ja, det är det.

Fler dömda att vänta

Få bilister blev dömda under lagens första år. Men nu har åklagarväsendet och polisen hittat en praxis för brottet. Det gör att polisen kan börja skriva ut böter på plats. Det tror Hans-Yngve Berg på Transportstyrelsen kommer att leda till betydligt fler domar.

– Ja, det gör vi verkligen, nu när polisen får rätt att skriva ut böter på plats. Då innebär det att det går en rapport till Transportstyrelsen också. Då utreder vi varje förare om han ska få behålla körkortet eller inte. Det handlar inte bara om böter. Man kan mista sitt körkort också, säger Hans-Yngve Berg.

Av det 80-tal personer som har dömts sedan lagen infördes, så har ungefär hälften samtidigt blivit av med körkortet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.