”Krokodilen” lockade Norrköpingsbor

Uppdaterad
Publicerad

Ett stort antal tågfantaster väntade i Norrköping för att få en skymt av ett legendariskt schweiziskt ellok.

Tågfantaster är ett tåligt släkte. Först skulle tåget komma 19.35, sedan 19.50 och slutligen ankom det strax före halv nio på tisdagkvällen.

Det alla väntade på var den så kallade ”Krokodilen”, ett av de tidiga elloken. Exemplaret som besökte Norrköping byggdes 1925. Loktypen byggdes för att kunna dra godståg över Alperna. Namnet ”Krokodilen” kommer från konstruktionen. De långsmala motorhuvarna påminner lite om en krokodils käftar. I mitten finns en förarhytt och på vardera sida de två långa sektionerna med motorer i.

– Då fick man ju ett lok av två, dubbelt så mycket motorstyrka, berättade Gunnar Claesson, före detta lokförare för SVT.

Loket är legendariskt också i modelljärnvägskretsar. Det var ett av de stora och dyra lokmodeller som få unga modelltågsentusiaster hade råd med, eller ens vågade önska sig i julklapp.

Hundra år med ellok

I år är det 100 år sedan elloken kom till Sverige. Detta firas naturligtvis och Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle frågade föreningen SBB Historic om det var möjligt att få besök av ”Krokodilen”. Resultatet blev att det aktuella loket tog sig till Sverige för en liten turné med andledning av elloksjubileet.

Bakom loket har det varit schweiziska vagnar med de passagerare som valt att göra en tågresa till Sverige på gammalt vis. I Sverige har dessutom svenska museivagnar kopplats på.

När loket slutligen stod still vid spår ett var det trängsel bland åskådarna för att få en bra bild. Tågsättet, som varit i Sverige drygt en vecka, rullade så småningom vidare på sin resa söderut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.