Störningarna i företagets larmtjänst ska ha börjat i torsdags för cirka 40.000 GSM-kunder. Situationen har gjort att man stängt ner tjänsterna mobilappen och Mina Sidor på sin hemsida.
– Det vi har problem med är kunder som bara har GSM-uppkoppling. Brandlarmet och inbrottslarmet fungerar som det ska, säger Michael Peterson, pressansvarig på Securitas Direct till expressen.se.
Men enligt uppgifter till SVT Östnytt ska även de som har sina larm fast uppkopplade via internet ha haft problem sedan i torsdags, vilket bekräftas av företagets kundtjänst.
Det är dock ingen information som nått Michael Peterson.
– Vad jag vet så ska den viktigaste komponenten, det lokala larmet, fungera som det ska.
Inte hackade
Securitas Direct Verisure har tidigare gått ut med information där man uppmanat kunderna att byta lösenord i de digitala tjänsterna på grund av den så kallade ”Heartbleed”-buggen.
Men Michael Peterson säger till SVT Östnytt att man inte har några indikationer på att systemet har hackats eller några andra säkerhetsproblem.
Handlar det då om fel på hårdvara i systemet?
– Jag har ingen information om det.
Företaget har ihop med sina nätverksoperatörer arbetat under natten för att lösa problemet, men utan framgång. På fredagsförmiddagen hade man ingen progons att ge om när larmen kommer att fungera igen.
– Jag gissar att det kommer lösa sig under dagen. Vi jobbar häcken av oss här, säger Michael Peterson till SVT.
Det är första gången som man drabbats av så här allvarliga fel i sin larmtjänst, enligt Securitas Direct Verisure.