Arkiv. Laddning av elbil. Foto: TT/Tomas Oneborg

Linköping blir Sveriges ”laddtätaste” stad

Uppdaterad
Publicerad

I maj i år passerade antalet elbilar i Sverige 20 000 och prognosen är ytterligare omkring 10 000 elbilar under resten av året. Och de behöver laddas. Framför allt sker detta nattetid i hemmen, men det ställer också ökade krav på infrastrukturen i samhället. Det skriver Tekniska verken och Sankt Kors Fastigheter i ett pressmeddelande.

Över 150 allmänna laddplatser ska installeras runt om i Linköping och göra vardagen smidigare för dem som väljer att köra elbil. Utöver detta kommer Sankt Kors att investera i ytterligare cirka 100 laddplatser för förhyrda platser.

Ledande i Sverige

Med de cirka 250 nya laddplatserna kommer Linköping att bli Sveriges laddtätaste stad med flest laddplatser per capita. Laddplatserna ska hanteras av Clever, en av Sveriges ledande laddoperatörer för elbilar.

– Vi vill erbjuda våra kunder att ladda sina bilar på våra parkeringar, men känner inte att elförsäljning, drift och underhåll av laddplatser ligger i vår kärnverksamhet och därför är Tekniska verken och Clever naturliga samarbetspartners i detta, säger Johan Kristiansson, vd Sankt Kors Fastigheter med dotterbolaget Dukaten Parkering, i ett pressmeddelande.

Placeras runt om i staden

Platserna kommer att vara fördelade på Dukatens parkeringsanläggningar runtom i Linköping med tyngdpunkt i det nya multihuset Flustret som byggs i Vallastaden. Flustret kommer att ha 60 platser. Övriga hus kommer att få mellan 4 och 12 platser per anläggning.

Fakta om satsningen

∙ De 150 stationerna finansieras delvis via Klimatklivet där Naturvårdsverket ger stöd åt lokala klimatinvesteringar.

∙ Idag finns 24 laddplatser i Linköping, de flesta av äldre modell.

∙ Under hösten startar projektet och laddplatserna kommer att vara på plats under 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.