Flera nationella och internationella studier visar att svenska elevers matematikkunskaper har blivit allt sämre under senare år. Därför satsar Norrköpings och Linköpings kommuner tillsammans tio miljoner kronor på forskning inom matematikdidaktik, dvs läran om hur man lär sig matematik.
Pengarna finansierar två forskartjänster vid Linköpings universitet. Forskarna kommer att samarbeta med skolor i Norrköping och Linköping och då bedriva skolnära forsknings- och utvecklingsarbete tillsammans med lärare i matematik.
Genom den förstärkning av mattelärares kompetens som blir följden av detta arbete vill kommunerna på lång sikt förbättra elevernas resultat.
En av forskarna är Lisa Björklund Boistrup, som har fått tjänsten som postdoktor med inriktning mot grundskolans tidigare år. Hon disputerade i matematikämnets didaktik 2010 och hennes huvudsakliga forskningsintresse är bedömning i matematik.
I slutet av augusti ska hon påbörja projektet tillsammans med Joakim Samuelsson, docent vid Linköpings universitet, och två grupper med fyra lärare i varje från Linköping respektive Norrköping.
Tillsammans ska de identifiera frågor som kan ge svar på vilka faktorer som påverkar matematikinlärningen. Det kan röra allt ifrån återkoppling i det dagliga klassrumsarbetet till prov och betygsättning.
Rekrytering till den andra forskartjänsten pågår. Den har inriktning mot grundskolans senare år och gymnasiet.