Nytt projekt för bättre matematikkunskaper

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar Norrköping och Linköping 10 miljoner kronor på ett projekt med två forskartjänster som ska ge bättre matematikkunskaper hos elever i kommunerna.

Flera nationella och internationella studier visar att svenska elevers matematikkunskaper har blivit allt sämre under senare år. Därför satsar Norrköpings och Linköpings kommuner tillsammans tio miljoner kronor på forskning inom matematikdidaktik, dvs läran om hur man lär sig matematik.

Pengarna finansierar två forskartjänster vid Linköpings universitet. Forskarna kommer att samarbeta med skolor i Norrköping och Linköping och då bedriva skolnära forsknings- och utvecklingsarbete tillsammans med lärare i matematik.

Genom den förstärkning av mattelärares kompetens som blir följden av detta arbete vill kommunerna på lång sikt förbättra elevernas resultat.

En av forskarna är Lisa Björklund Boistrup, som har fått tjänsten som postdoktor med inriktning mot grundskolans tidigare år. Hon disputerade i matematikämnets didaktik 2010 och hennes huvudsakliga forskningsintresse är bedömning i matematik.

I slutet av augusti ska hon påbörja projektet tillsammans med Joakim Samuelsson, docent vid Linköpings universitet, och två grupper med fyra lärare i varje från Linköping respektive Norrköping.

Tillsammans ska de identifiera frågor som kan ge svar på vilka faktorer som påverkar matematikinlärningen. Det kan röra allt ifrån återkoppling i det dagliga klassrumsarbetet till prov och betygsättning.

Rekrytering till den andra forskartjänsten pågår. Den har inriktning mot grundskolans senare år och gymnasiet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.