I klassrummet i Norrköping sitter 29 elever som vill vidareutbilda sig. Alla har de någon typ av utbildning eller arbetslivserfarenhet med anknytning till byggbranschen.
13.000 årsarbeten
Nu gäller det att göra sig mer anställningsbar, för när järnvägsprojektet Ostlänken drar igång gäller det att ha rätt kunskaper.
– Jag har arbetat som glastekniker i tolv år här i Norrköping och blev uppsagd på grund av arbetsbrist i januari, säger eleven Andreas Gleisner.
Regionförbundet Östsam säger i en rapport att Ostlänken kommer att ge 13.000 nya årsarbeten – bara för arbetet med själva järnvägen.
Till detta kommer bygget av nya resecentrum och ombyggnad av andra delar av de berörda orterna.
Flera yrkesutbildningar
Just byggledare spås det bli brist på. Därför har Östsvenska yrkeshögskolan i höst startat flera utbildningar i Östergötland, bland annat den här i Norrköping.
– Det kommer att behövas lokala entreprenörer, maskinförare, schaktfirmor, speditörer och så vidare. Det blir många jobb i Östergötland och Sörmland, säger Jan Owe-Larsson (M), styrelseordförande Östsam.
Själva järnvägen kommer troligen att byggas av stora företag, kanske till och med från utlandet. De tros i sin tur behöva anlita underentreprenörer, och det är där som många hoppas på att de lokala företagen ska få jobb.
Goda jobbchanser
Regeringen säger i sin infrastrukturproposition att bygget ska kunna starta 2017 och vara färdigt senast år 2028. Bygget av Ostlänken beräknas kosta drygt 30 miljarder kronor.
Utbildningen i Norrköping arrangeras av Yrkeshögskolan och är en direkt följd av Ostlänken. De 29 eleverna utbildas till byggledare och förväntas få jobb antingen på själva järnvägsbygget eller vid byggen runt själva banan.
Känns det som att det är säkert att du får jobb efter den här utbildningen?
– Ja, det skulle jag nog säga, säger eleven Jessica Åkerblom.