Projektet #jagmed leds från Östergötland men samverkar med fem andra län i mellansverige. Projektet har fått 90 miljoner kronor från de 40 medverkande kommunerna och EU.
Fokus ska ligga på niondeklassare som står inför sitt gymnasieval men också bidra till att avhoppare kan återgå till studier eller arbete.
Resultat börjar synas
– Framförallt allt handlar det om bemötande, att som ung människa känna att någon tar mig på allvar, att få bli sedd, hörd och bekräftad, säger Lasse Jonsson, huvudprojektledare Region Östergötland.
Halvvägs in i projektet börjar resultat märkas. I Norrköping har man bland annat anställt närvarocoacher på tre kommunala skolor. På Vretagymnasiet utanför Linköping har man gjort förstärkningar på internatet och projektledaren där säger att det gjort att fler fullföljer sin utbildning.
– I enstaka fall kanske det behövs mer resurser, men det vi kan se här är att åtgärderna ryms i den ordinarie verksamheten, säger Lasse Jonsson.
Minskade skillnader
Ett mål i Söderköping har varit att minska stora betygsskillnader och där har man också redan kunnat se resultat.
– Skillnaderna mellan pojkar och flickor har minskat, säger Lars Ivarsson, projektledare Söderköping.
Så hur gör man för att lyckas?
– Vi jobbar med ledarskap i klassrummet och hur eleverna ska känna sig trygga. Om man lyfter upp en fråga på dagordningens så får man successiva förbättringar, men de stora förändringar ska vi kunna se om ett år, säger Lars Ivarsson.
– Det finns en tradition inom gymnasiet att det är en frivillig skolform men även om det är frivilligt för eleven att välja till så är det lag på att skolan ska ta hand om de här eleverna och där kanske det behövs en viss attitydförändring, säger Lasse Jonsson.