Försvarskoncernen Saab gjorde en rörelsevinst på 1 065 miljoner kronor för andra kvartalet, mot 738 miljoner för samma tid i fjol.
Försäljningen ökade rejält till 12 475 miljoner kronor, från 10 171 miljoner kronor i fjol.
– Det är intensiva tider och vi växer kraftigt, säger Micael Johansson, Saabs vd sedan 2019.
– Det är en konsekvens av ett tragiskt krig i Ukraina. Många länder vill bygga upp sin försvarsförmåga igen efter år där det inte varit en prioriterad fråga, fortsätter han.
Höjd helårsprognos
Marknadens efterfråga är hög, konstaterar Johansson. Han lyfter även fram en stabilt växande kundbas.
– Kundbasen ser ungefär likadan ut som föregående kvartal. Vi har haft en tillväxt i Sverige, men framför allt i Europa.
Saab höjer därtill prognosen för sin organiska försäljningstillväxt under 2023: från omkring 15 procent till 16–20 procent.
”Jobba med Nato på riktigt”
Saabchefen har under lång tid varit en förespråkare av ett svenskt Natomedlemskap. Att ratificeringen i det turkiska och ungerska parlamentet fortlöper skyndsamt under hösten är betydande, framhåller han.
– Det är en jätteviktig fråga. Vi kan då börja engagera oss mer i de forum som medföljer ett medlemskap, säger Micael Johansson.
– Då kan vi jobba med försvarsalliansen på riktigt och konkurrera om de upphandlingar som skickas ut inom Nato.
Han tillägger att Saab kraftigt ändrade sin strategi redan i fjol när Sverige fick status som inbjudet land, vilket innebar att Sverige fick delta i Natos högsta beslutande organ och andra toppmöten som observatör.
Saabs aktie lyfte 4 procent vid börsöppningen.