Uppruttna sliprar, spikar som ska hålla rälsen på plats som går lätt att lyfta ur för hand, och grus och makadam som sliprar och räls vilar på, som har sjunkit flera decimeter.
Kraftig eftersatt underhåll
En vandring längs den avstängda järnvägen där ett godståg i fredags spårade ur söder om Finspång visar på häpnadsväckande brister. Järnvägens underhåll är kraftigt eftersatt. Lokföraren som körde tåget i fredags vittnar om rädsla
– Jag blev rädd. Man får adrenalinpåslag, man går in i en reptilstatus men agerar dock enligt de rutiner vi lärt oss, det säger lokföraren Peter Andersson till SVT Nyheter Öst.
Utredningen kommer ta tid
Resultatet av utredningen om den direkta orsaken till urspårningen lär dröja. Förödelsen på olycksplatsen är omfattande med flera godsvagnar som stjälpt i svår terräng.
– I dagsläget vet jag inte, det får framtida utredningar visa, säger lokföraren Peter Andersson.
Brister kända tidigare
Efter en urspårning på den aktuella banan mellan Finspång och Kimstad i Östergötland 2008, så konstaterade en haveriutredare att en ökning av besiktningarna var nödvändig för att hålla banan i skick. Men dåvarande Banverket bestämde att ingen höjd banstandard var aktuell. Det visar dokument som upprättats efter den olyckan. I SVT:s granskning av järnvägen har vi kunnat konstatera att bristerna fortfarande är väl kända och bestående.
Nedsatt hastighet
– Vi har också sett att den här banan behöver någon typ av fördjupad genomgång och kanske mer underhåll. Vi har sett kvalitén på den som den har varit och det är huvudanledningen till att vi satt ner hastigheten till 40 km/tim, det säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Men den här gången verkar inte ens en nedsatt hastighet ha hjälpt.
– Det är ju det som utredningen får visa, säger Bengt Olsson på Trafikverket
Järnvägen är mycket viktig för Finspångs industrier. Ståljätten SSAB tvingas nu köra 16 långtradare per dygn med gods i stället för transport på järnvägen.