Idag finns var fjärde arbete i Stockholm och Mälarregionen, dit också Sörmland och Östergötland räknas. Det är också den del av Sverige som väntas växa mest i framtiden.
– Pendlartrafiken från Mälardalen är så nödvändig för Sveriges tillväxt och Stockholms tillväxt, så den måste fungera. Då kan det inte vara så att man – som förra året till exempel – plötsligt lade ett förslag om att ta bort Gnestapendeln, säger Viking Jonsson (S) ordförande Regionförbundet Sörmland.
Långa väntetider
Regionala pendlare, lokaltrafik, fjärresenärer och godstrafik får idag inte plats på spåren runt Stockholm och väntetiderna blir ibland långa i väntan på ledigt spårutrymme.
2017 står Citybanan klar som är tänkt att skapa det utrymmet.
– Den kommer ändå inte täcka de behov som finns eller som kommer att uppstå framöver, säger Viking Jonsson (S).
Tidigare byggstart
Mälarrådet vill se en tidigare byggstart av Ostlänken än planerade 2028, men tror att inte heller Ostlänken kommer att räcka till. Problemet är godstrafiken, som tar upp spårkapacitet.
Järnvägen kommer att få tillräckligt mycket att lösa genom en ökande passagerartrafik, tror Mälarrådet, och vill se andra lösningar för godstrafiken.
Kritik mot Linköpingsflyg
Men också flyget finns på Mälarrådets agenda och där kräver rådet att staten satsar mer på Arlanda. SAS nyöppnade linje till Köpenhamn från Linköping får sig en släng:
– Det är faktiskt inte särskilt bra. Vi skulle behöva fler linjer som kommer till Arlanda och vi behöver bättre tågförbindelser till Arlanda, säger Viking Jonsson (S).