Foto: SVT

Trångt på spåren i Mälardalen

Uppdaterad
Publicerad

Staten måste satsa mer om kommunikationerna i Mälardalsområdet ska fungera. Det anser 56 kommuner och fem landsting, bland annat Sörmland och Östergötland. Ostlänken och Citybanan räcker nämligen inte till.

Idag finns var fjärde arbete i Stockholm och Mälarregionen, dit också Sörmland och Östergötland räknas. Det är också den del av Sverige som väntas växa mest i framtiden.

– Pendlartrafiken från Mälardalen är så nödvändig för Sveriges tillväxt och Stockholms tillväxt, så den måste fungera. Då kan det inte vara så att man – som förra året till exempel – plötsligt lade ett förslag om att ta bort Gnestapendeln, säger Viking Jonsson (S) ordförande Regionförbundet Sörmland.

Långa väntetider

Regionala pendlare, lokaltrafik, fjärresenärer och godstrafik får idag inte plats på spåren runt Stockholm och väntetiderna blir ibland långa i väntan på ledigt spårutrymme.

2017 står Citybanan klar som är tänkt att skapa det utrymmet.

– Den kommer ändå inte täcka de behov som finns eller som kommer att uppstå framöver, säger Viking Jonsson (S).

Tidigare byggstart

Mälarrådet vill se en tidigare byggstart av Ostlänken än planerade 2028, men tror att inte heller Ostlänken kommer att räcka till. Problemet är godstrafiken, som tar upp spårkapacitet.

Järnvägen kommer att få tillräckligt mycket att lösa genom en ökande passagerartrafik, tror Mälarrådet, och vill se andra lösningar för godstrafiken.

Kritik mot Linköpingsflyg

Men också flyget finns på Mälarrådets agenda och där kräver rådet att staten satsar mer på Arlanda. SAS nyöppnade linje till Köpenhamn från Linköping får sig en släng:

– Det är faktiskt inte särskilt bra. Vi skulle behöva fler linjer som kommer till Arlanda och vi behöver bättre tågförbindelser till Arlanda, säger Viking Jonsson (S).

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.