Mattias Gårdlund är djurskyddsinspektör vid Länsstyrelsen i Skåne och har stor erfarenhet av djurtransporter. Av en slump delade Mattias bil med en veterinär från Livsmedelsverket som skulle granska ett slakteri i Malmö.
– Han hade gjort en besiktning av djuren på morgonen och hittat väldigt många döda kycklingar, säger Mattias Gårdlund.
– 26 procent av kycklingarna i lastbilen hade dött. Veterinären kliade sig i huvudet förstod inte vad det handlade om så han rådfrågade mig.
För många djur
Mattias Gårdlund förstod direkt att det här inte handlade om sjuka fåglar, utan om brister i djurskyddet. Så han vände bilen och åkte tillbaka till slakteriet för att ta bilder och räkna döda fåglar.
– När vi kom dit kunde man se hur djuren låg döda i containrarna, säger han.
Djurägaren hade packat in alldeles för många djur i transporten, vilket ledde till syrebrist.
1 227 döda kycklingar
Totalt fanns 4 608 kycklingar i lastbilen. När Mattias Gårdlund och Livsmedelsveterinären hade räknat de döda fåglarna stod det klart att dödssiffran var hisnande – 1 227 döda kycklingar.
En dödlighet på 26 procent.
De upptäckte också att djurägaren hade uppgett felaktiga uppgifter i intyget som följer med djuren. Där stod att djuren var betydligt yngre och alltså inte vägde så mycket.
Det stod också att det bara skulle finnas 14 djur per behållare.
– I en del behållare låg det 16 och 17 kycklingar. Där var dödligheten också som högst, säger Mattias Gårdlund.
Blir överhettade och kvävs
Det finns tydliga regler för hur många kycklingar det ska finnas i varje behållare. Överskrider man detta leder det snabbt till att kycklingarna blir överhettade och att de kvävs till döds på grund av syrebrist.
Djurägaren vid gården i Småland hade packat in över 800 kycklingar mer än vad reglerna tillät.
Varför packar man för mycket i en lastbil?
– Jag kan ju inte tala om vad man har tänkt på, men jag kan ju se att det finns ett ekonomiskt incitament. Att man behövde bli av med de här djuren, säger Mattias Gårdlund.
Detta bekräftas när SVT ringer upp djurägaren. Han vill inte ställa upp på en intervju, men säger att när lastbilen var full så fanns det några hundra kycklingar kvar i stallet.
Då fattade plockpersonalen på egen hand beslutet att trycka in även dem i lastbilen.
Ingen larmade vid fel
Det är ett företag i Linköping som ansvarar för kycklingarna. Vd:n där vill inte kommentera ärendet, men uppger att de kommer att avbryta samarbetet med den här uppfödaren.
Mattias Gårdlund upptäckte också att den här djurägaren hade gjort fel även vid tidigare transporter.
Men då var det ingen som larmade om det.
En vecka tidigare var det också fel i intyget som följde med djuren. Också då hade djurägaren uppgett fel datum för när kycklingarna kläckts.
Livsmedelsverket släppte frågan
Livsmedelsverkets veterinär som gjorde kontrollen vill inte prata med SVT, men hans chef meddelar att han räknade kontrollräknade 3-4 lådor och inte hittade något onormalt.
En månad tidigare gjorde Livsmedelsverket en planerad kontroll vid slakteriet. Då upptäckte veterinären att slakteriet inte hade ett enda intyg från djurtransporterna, vilket de måste ha.
En avvikelserapport skrevs och det följdes upp dagen efter. Då fanns det intyg på slakteriet.
Därmed släppte Livsmedelsverket frågan. Länsstyrelsens fick aldrig någon information om det här eftersom man inte bedömde att det handlade om djurskyddet.