Det handlar om ett treårsavtal värt 21 miljoner kronor. 13 välkända företag i Malmö står bakom.
– Det är den mest hållbara satsning som gjorts i Sverige på damfotboll, säger klubbdirektör Klas Tjebbes.
FC Rosengård har tidigare förlitat sig på sponsoravtal från några få företag. I och med det nya sponsorpaktetet, som arbetats fram under hösten, får klubben ett bättre ekonomiskt utgångläge de närmaste åren.
”Vill bygga samhället”
– Det här visar att samhället och marknaden tror på det vi håller på med. Det betyder inte att vi kan luta oss tillbaka, men vi tror på att det finns ett ökat intresse att också bygga samhället, inte bara vinna att fotbollsmatcher, säger Klas Tjebbes.
Karin Jarl-Månsson, vd på Eon, säger att FC Rosengård är en förening man delar många värderingar med.
– De har ett jättestort samhällsengagemeng och det betyder jättemycket för oss när vi går in i det här samarbetet, säger Jarl-Månsson.
Längre kontrakt
För den sportsliga verksamheten kan tillskottet innebära att man framöver kan satsa på att binda upp spelarna på längre kontrakt.
– Det är en trygghet att vi har de pengarna under tre år framöver. Det ger oss en liten annan grund att stå på, säger Therese Sjögran, sportchef.