På sitt rum på Matematikum på LTH i Lund sitter han med en mikrofon och en skrivplatta. Medan han skriver och ritar talar han in sakta och metodiskt, så som han skulle ha gjort om han stod framför den svarta tavlan. Men här finns inga elever, och själv syns han inte i bild i det färdiga resultatet, som sedan läggs ut på Youtube och blir tillgängligt för alla.
– Tanken är att eleverna ska kunna gå in och titta när de vill. Om de till exempel har missat en föreläsning kan de ta igen den i efterhand, säger Jonas Månsson.
Inspirationen hämtade han i USA. Konceptet går ut på att lägga ut korta undervisningsdelar på max tio minuter. Han kan också se hur många elever som varit inne och tittat vid en bestämd tidpunkt.
– Det blir krafiga toppar strax före tentamensperioderna. Och tittandet varierar också med veckodagarna. Det är nedgångar på fredagar och lördagar, men på söndagarna ökar det igen och fortsätter på en hög nivå till mitten av veckorna, säger han.
Han startade publiceringen på Youtube för ett och ett halvt år sen, och har fram tills nu fått över 640 000 klick. Responsen har varit långt över förväntan, och klickandet ökar.
– Det är framför allt det senaste halvåret det har varit många studenter inne och tittat. Det är inte bara mina egna studenter här på LTH som går in, utan också från andra högskolor och universitet i landet, och i några fall också gymnasieelever. Snittet nu ligger på 2- 3 000 per dag, avslutar Jonas Månsson.